Değerlendirme

Banksy'nın Yeni Eserinde Kişisel Bir Mesaj Mı Saklı?

Sokak sanatçısı son çalışmasında, bir duvar resminde ilk kez kendisinden birinci tekil şahıs olarak bahsediyor

Akdeniz Renkleri Paris’ten Dışa Vuruyor: Eser Gündüz

Kendisi Paris’te yaşıyor, eserleri ise Avrupa’nın önde gelen galerilerinde hayat buluyor; Londra, Paris ve İstanbul bu yolculuğun durakları. Son sergisi Microswitch vesilesiyle yaptığımız sohbet de, tıpkı bu şehirler gibi sanatın farklı yüzlerine açılan bir yolculuğa dönüşüyor.

Moda Dünyasında Kartlar Yeniden Dağıtılıyor

Moda sahnesinde büyük bir değişime tanıklık ediyoruz. Sektörün önde gelen markaları geminin dümenini yeni kreatif direktörlere bırakırken, 2025’in ve hızla değişen dijital çağın beklenmedik dalgalarında nasıl manevra yapacaklarını görmeyi heyecanla bekliyoruz.

Galeri Rotası Ankara: Yayıldıkça Bir Araya Geliyoruz

“Galeri Rotası Ankara”nın ikinci durağında Seren Erciyas, Ankara’daki sanat galerilerini ve sanata ev sahipliği yapan mekânları keşfe çıkıyor; her adımda şehrin kültürel dokusuna biraz daha yaklaşıyor, sanat aracılığıyla şehre yayılıyoruz.

Burhan Doğançay: Bir Ressamdan Daha Ötesi!

Burhan Doğançay, yalnızca resim yapan bir sanatçı değil; şehirlerin duvarlarında toplumsal belleği okuyan bir anlatıcıydı. Hayatı boyunca resimle, kolajla, fotoğrafla dünyayı belgeledi; sanatıw bir arşiv aracına dönüştürdü. Hem Türkiye’de hem de uluslararası platformlarda kalıcı izler bırakan Doğançay, çağdaş sanatın evrensel diline kendi özgün imzasını attı.

Milano’yu Aydınlatan Euroluce Işıkları

Fiera Milano, Rho’da düzenlenen, iki yılda bir gerçekleştirilen Euroluce Aydınlatma Fuarı; bu yılki edisyonuyla mekânlara yalnızca ışık değil, aynı zamanda değer, duygu ve yaşam kalitesi kattı.

Kadife Tavşan: Bir Oyuncak Çok Sevilirse Gerçek Olabilir mi?

Işıklı, sesli, ekranlı oyuncakların arasında var olmaya çalışan, pelüş bir Kadife Tavşan oyuncağı… Onlarca oyuncak arasında bu tavşanla sihirli bir bağ kuran çocuğun yaşama, gerçekliğe ve sevgiye dair sıcacık hikâyesi minik seyircilerde tatlı bir iz bırakıyor.

Tek Plan, Büyük Dehşet: Ergenlik (Adolescence) ve Erkeklik

Netflix’in mini dizisi Adolescence, tek plan estetiğini biçimsel bir oyunun ötesine taşıyarak derin bir toplumsal sorguya dönüştürüyor. Ece Vitrinel, Adolescence dizisini ve bu bağlamda kült haline gelmiş filmleri mercek altına alıyor.

Hareket Halinde Bir Apparatus: Oliver Sacks ve Motosikletin Çeperinde Bir Hayat

İlhamını Oliver Sacks’ın Hareket Halinde Bir Hayat kitabından alan yeni yazı dizimiz “Hareket Halinde Bir Apparatus”ta Uras Kızıl, yazarın motosikletle olan yolculuklarını kültürel ve kişisel bağlamda keşfederek, bir insanın hareket halinde nasıl var olabileceğini sorguluyor.

Dilin ve İletişimin Sınırlarını Zorlayan Bir Sanatsal Deneyim

Sanatın, algıyı ve ifadeyi dönüştüren bir araç olduğundan yola çıkan Endophasia, dilin sınırlarını ve insanın iletişimle kurduğu bağı sorgulayan deneysel bir performans olarak Arter’de izleyiciyle buluşuyor. Gökçe Uygun’un yönettiği bu çalışma, babası Sinan Uygun’un beyin kanaması sonrası yaşadığı afazi sürecini sanat ve teknoloji aracılığıyla sahneye taşıyor.

Sol LeWitt ve Yapıtın Özdeşliği

1960’larda ortaya çıkan kavramsal sanat, sanatın görünen olandan ziyade bir fikir olarak var olduğunu öne sürer. Bu yaklaşım, sanatın özdeşliği ve sanatçının rolü üzerine köklü bir tartışma başlatırken, seyirciyi de sanat yapıtını yalnızca görmekle yetinmeyip düşünmeye davet eder. Oğuz Karayemiş, Sol Lewitt’in “Wall Drawing 154”ünü özdeşlik üzerinden inceledi.

Bir İngiliz Seyyahın Gözünden 19. Yüzyıl İstanbul’u

İngiliz seyyah Georgina Max Müller, İstanbul’u mektuplarında tüm detaylarıyla betimlerken, Osmanlı başkentinin sosyokültürel yapısını inceliyor, Batı’daki önyargıları sorguluyor ve Osmanlı kadınlarının yaşamına dair çarpıcı gözlemler aktarıyor. Safa M. Özütürk, İstanbul’dan Mektuplar kitabı ışığında bir seyyahın İstanbul’a dair gözlemlerini ele alıyor.

teamLab Planets TOKYO: Sanatta Zamanın Ruhuna Eleştirel Bir Bakış

teamLab Planets TOKYO, dijital sanatın sunduğu yeni olanakları, bedenin, mekânın ve zamanın bütünsel bir deneyim haline gelmesini sağlayarak izleyicilere sıra dışı bir etkileşim sunuyor. 2018’de açılan müze, ilk olarak 2022, daha sonra 2023 ve son olarak da 2027’ye kadar ziyaretçilere kapılarını aralamaya devam edecek.

Taş Tepeler: Göbeklitepe’den Karahantepe'ye Yolculuk

Göbeklitepe ve Karahantepe gibi yerleşim alanları Neolitik Çağ’ın sanat ve mimarlık anlayışını yeniden şekillendiriyor. Bu alanlarda ortaya çıkan yapılar, sadece tarihî eserler değil, aynı zamanda dönemin sosyal ve kültürel yapılarını anlamamıza olanak tanıyan benzersiz sanat örnekleridir.

Arizona’daki Petroglifler Yerli Halkların Yardımıyla Yeniden Yorumlanıyor

Deer Valley Petroglif Koruma Alanı’nda yürütülen yeni bir projeyle, eski arkeolojik kayıtları güncellemek için bölgedeki yerli kabilelere danışılarak 5.000 yıl kadar önce yaratılan binlerce motifin korunması amaçlanıyor.

Moka Lee: Yabancıların Selfie’leriyle Tekinsiz Sanat Eserleri Üreten Sanatçı

Koreli sanatçı Moka Lee, sosyal medyada dolaşan anonim yüzleri klasik resim diliyle yeniden kurgulayarak hem çağın gözetleme kültürünü, hem de dijital kimlik yanılsamasını sorguluyor.

Sanatta Bitkiler

Sanat tarihinde bitkiler dekoratif bir motif ya da simgesel anlamlar taşıyan güçlü imgeler olarak karşımıza çıkar. Coğrafyaya, resmedildiği döneme, kültürel bağlama göre değişen anlamları, Ortaçağ’dan günümüz çağdaş sanatına uzanan örneklerle inceliyoruz.

Yakın Geleceğin Sanat Koleksiyonerleri: Y ve Z Kuşakları

Genç sanat toplayıcıları, dijital platformların sunduğu geniş erişimle sanat dünyasına daha yakınlaşıyor ve koleksiyonculuk anlayışlarını yenilikçi bir şekilde, kişisel bağlar kurarak şekillendiriyor. Deha Çun, Türkiye’den yedi çağdaş sanat galerisinin katılımıyla, Y ve Z kuşaklarının davranışlarını odağa alarak sanat piyasasının yakın geleceğini inceledi.

Issızlığın Yeniden İnşası

Terk edilmiş tekniklerle terk edilmiş mekânlara yeni hikâyeler yazan Umut Erbaş, analog fotoğrafı deneysel bir anlatıya dönüştürdüğü ilk kişisel sergisiyle izleyiciyi zaman, hafıza ve hayal arasında bir yolculuğa davet ediyor.

Sonsuz Bir Dünya: Matrakçı Nasuh

Matrakçı Nasuh, sadece bir ressam değil, aynı zamanda yazar, matematikçi, sporcu ve silahşor olarak Türk kültür tarihine damgasını vurmuş çok yönlü bir sanatçı. Özellikle Menâzil adlı eserinde, geniş bir coğrafyayı gözlem ve sanatsal bir titizlikle aktarmış, İstanbul ve Galata’nın minyatürlerinde derin bir politik bilinç ve aidiyet duygusunu yansıtmıştır.

Köklerimizdeki İzleri Taşımanın Ağırlığı

Ziberman, Itamar Gov’un Şeylerin Ailesinde adlı sergisine ev sahipliği yapıyor. Adını, Mary Oliver’ın “Wild Geese” (Yaban Kazları) adlı şiirinin bir dizesinden alan sergi, gelenekler, kökler, bize miras kalan ve doğuştan bize aktarılan bilgilerin özünde bireysel ve kolektif kimliklerin oluşmasını sorguluyor.

“Ne Zaman Öğrenecekler?”: Anselm Kiefer'in Amsterdam Sergisi, Savaş Karşıtı Mesajı Merkezine Alıyor

İki bölümden oluşan yeni serginin merkezinde yer alan Sag mir wo die Blumen sind, adını halk şarkıcısı Pete Seeger'in 1950'lerde söylediği savaş karşıtı bir şarkıdan alıyor.

Judith Butler’ın "Cinsiyet Belası" ve Çağdaş Sanattaki Yansımaları

Judith Butler’ın toplumsal cinsiyetin performatif doğasını vurgulayan teorisi, sanat dünyasında cinsiyet normlarını sorgulayan ve dönüştüren yaratıcı bir devrim başlattı.

Sanat Dünyasının Sürdürülebilirlik Hamlesinde Teknolojinin Rolü

Sanal gerçeklik platformu Vortic’in yayımladığı yeni raporda, dijitalleşmenin çevresel yararları net şekilde ortaya konuyor ve kısa vadede çözüm olarak hibrit yaklaşım öneriliyor.

Neden Tüm Müzelerin Kurum İçi Bir TikToker'e İhtiyacı Var?

Peabody Essex Müzesi, sanat dünyasında yükselen sosyal medya etkisinden faydalanmak amacıyla iki içerik üreticisini kadrosuna kattı.

Nuri Bilge Ceylan’la Başka Diyarlara Uzanmak

Nuri Bilge Ceylan, Yolda sergisinde Türkiye’den Çin’e, Cezayir’den Rusya’ya uzanan fotoğraflarıyla Batı’nın “öteki” olarak gördüğü diyarlara ayna tutuyor. Baudelaire’in şiirselliği, Nietzsche’nin yolculuk fikri ve Simmel’in kent eleştirisiyle buluşan bu görsel anlatı, izleyiciyi zamanın akışında kaybolan insan hikâyeleriyle baş başa bırakıyor.

İçecekten Kimliğe: Kahvenin Gastro-Politik İzdüşümü

“Osmanlı’dan Günümüze Kahve” yazı dizimizin sonuncusunda Safa M. Özütürk, kahvenin farklı coğrafyalarda ve kültürlerde kendine özgü izler bırakarak 20. yüzyılda nasıl toplumsal ve kültürel dönüşümlerin simgesi haline geldiğini ve ulusal kimlik inşa süreçlerinde önemli bir rol üstlenmesini anlatıyor.

Sanatın ve Hayatın İzleyicisi Olmak

Sanat ve Hayat, Sarp Evliyagil ve Ulaş Değirmenci koleksiyonlarından 18 sanatçının eserlerini izleyiciyle buluşturuyor. 13 Temmuz’a kadar Müze Evliyagil’de açık olacak sergide sanatçıların eserleri, toplumsal ve tarihsel dinamiklerle şekillenen bir arşiv olarak sunuluyor.

16. Sharjah Bienali: Emirlik Geneline Yayılan Sergi, Yeniden Güçleniyor

Etkinliğin bu yılki edisyonunda, yaklaşık 200 sanatçının 650'den fazla eseri yer alıyor.