Kültür-Sanat

“Neş’e Erdok retrospektifini açabilecek bir koleksiyon gücüne erişmek isterim”

“Eserin Yolculuğu” serisinin üçüncü ve son durağında, bu kez bir koleksiyonerin hikâyesine kulak veriyoruz: Avukat Ulaş Değirmenci. Bizi Nişantaşı’ndaki ofisinde eşi Ceren Değirmenci ile karşılayan koleksiyoner, resimlerine duyduğu samimi sevgi kadar koleksiyonculuğa yüklediği sorumluluk bilinciyle de dikkat çekiyor.

Klasik bir galerici değil, farklı bir temsil modeli: Neş'e Erdok Sanatçı Temsilcisi Kerem Malikler

“Eserin Yolculuğu”nun ikinci durağında, Neş’e Erdok eserlerinin sanatseverlerle buluşmasını sağlayan bir isimle beraberiz: Kerem Malikler. Bir eserin yolculuğu yalnızca atölyeyle sınırlı değildir; sergiler, koleksiyonlar ve sanat ortamı da hikâyenin ayrılmaz parçalarıdır. İşte tam da bu noktada devreye; sanatçının birlikte çalışmayı tercih ettiği galerisi ya da temsilcisi girer.

Latif Demirci’nin Ardından; Mizah Nerede Kaldı?

İş Sanat’ın İstanbul ve Ankara’da binlerce ziyaretçiyle buluşan Yazan-Çizen Latif Demirci sergisi, İstanbul'dan sonra Antalya'daydı. Sanatçının karikatürleri, suluboyaları ve defterlerinden özel bir seçki 19 Ekim’e dek görülebiliyor. Bir dönemin gazetelerde heyecanla beklenen karikatür köşeleri, yok satan mizah dergileri… Latif Demirci’nin çizgileri, o soruyu sorduruyor: Mizah nerede kaldı?

Turgay Sönmez Eleştiri Ödülü 2025 Kazananı Açıklandı

Sanatatak tarafından bu yıl ilk kez düzenlenen Turgay Sönmez Eleştiri Ödülü sahiplerini buldu.

“Bir Tasarım Problemi” Yedinci Kez Sahnedeydi

Tasarım dünyasının deneysel ruhunu görünür kılan “Bir Tasarım Problemi” serisi, yedinci buluşmasında yeniden ilham verdi. ArcheThink tarafından düzenlenen etkinlik, bu kez geri dönüşüm temasını merkeze alarak SALT Galata’da gerçekleşti.

Eserin Yolculuğu / Atölye: Neş'e Erdok

Geçtiğimiz sayıda başlayan Eserin Yolculuğu serisinin ikinci durağında Türk resim sanatının usta ressamlarından Neş’e Erdok’un atölyesine konuk oluyor, onun dünyasını inceliyoruz.

Gündelik Nesnelerden Ortak Ritüellere: Joana Vasconcelos’la Kültürlerarası Bir Diyalog

Gündelik nesneleri devasa ve mizahi enstalasyonlara dönüştüren Joana Vasconcelos, Te Danzante ile İstanbul’da kültürler arası bir diyalog kuruyor.

20 Yıldır Sanatı Konuşturan Platform: Contemporary Istanbul

İstanbul’un kalbinde tarihin görkemiyle çağdaş sanatın enerjisi buluştu. 20. yılında Contemporary Istanbul, yalnızca bir fuar değil; kentin kültürel kimliğini yeniden yazan bir buluşma oldu. 24–28 Eylül tarihleri arasında gerçekleşen 20. edisyon, 16 ülkeden 52 çağdaş sanat galerisine ev sahipliği yaptı; 579 sanatçının 931 eseri, toplam 54.320 ziyaretçiyle buluştu.

“Sanat bağımsızdır ama mutlaka içinde toplumsallık taşır”

Yeni romanı Bekle Beni ile aşkı, dostluğu, aile bağlarını ve özgürlük tutkusunu yan yana getirerek bir toplumun sancılı dönüşümüne ayna tutan Zülfü Livaneli: “Otorite, bağımsız düşünceden hiç hoşlanmaz. Çünkü hepimizi sürüde tutmak ister,” diyor.

Görünmezlik ve Sessizliğin Arka Bahçesinde: Yan Yana

Türkiye İş Bankası Resim Heykel Müzesi’nin yeni sergisi Yan Yana: Melahat ile Eşref Üren ve Eren ile Bedri Rahmi Eyüboğlu, sanat tarihi yazınının gölgede bıraktığı arka bahçelerde, el ele yürüyen sanatçılarla ilgili eleştirel bir kapı açıyor.

Meczup Şairler: Okunamaz Çağın Kehaneti

Tekno-ritüellerin, sonik mimarilerin, robotik koreografilerin ve algoritmik ritimlerin kesiştiği bir dünyada, PİLEVNELİ’nin Dolapdere’deki mekanındaki :mentalKLINIK’in Meczup Şairler başlıklı sergisi, insanın parçalanmış varoluşunu sahneleyen bir ayna, bir kehanet.

MAYA: Bireysellik Çağında Birlikte Üretmek

Bor Sanat ve EXIT iş birliğinde gerçekleşen, Beral Madra, Ebru Nalan Sülün ve Missem Canmutlu’nun danışmanlığında hazırlanan Konuk Sanatçı Programı, MAYA sergisiyle; “kolektif ruh”un izini sürüyor.

Optik illüzyonların açtığı dijital dünyalara doğru: 40 yıllık Peter Kogler retrospektifi

Sevil Dolmacı İstanbul’da açılan 40 Years: A Retrospective, Peter Kogler’in bilgisayar destekli görsellerden video projeksiyonlara uzanan yolculuğu aracılığıyla izleyiciyi mekân ve zaman algısını sorgulayan sürükleyici bir dijital dünyaya davet ediyor.

1 Küratör 7 Soru: Çelenk Bafra

Eylül sayımızla birlikte başlattığımız “1 Küratör 7 Soru” başlıklı anket serisinin ilk konuğu Çelenk Bafra oldu. Kültür-sanat sezonu başlamadan önce kendisinden aldığımız yanıtları sizler için derledik.

IST.FESTIVAL 15. Yılında: İstanbul, Küresel Sanat Sahnesinin Parlayan İsimlerini Ağırladı

Disiplinlerarası üretimlerin buluştuğu IST.FESTIVAL, 15. yılında “Hakiki Gerçek Nedir?” temasıyla düzenlendi.

Sanatı kelimelere döken bir roman: Beyaza Beyaz

Tüm dünyada edebiyatseverlerin ilgisini çeken TIME başta olmak üzere pek çok önemli mecranın “Yılın En İyi 100 Kitabı” seçkilerinde yer alan The Anthropologists’in yazarı Ayşegül Savaş’ın, ilk kez bir romanı Türkçeye çevrildi: Orta Çağ heykellerini odağına alan Beyaza Beyaz. Romana dair Savaş’tan görüşlerini de dinledik…

British Museum tartışmalarında Türkiye nasıl konumlanıyor?

British Museum’daki eserlerin iadesine dair tartışmalar, son açıklanan belgelerle uluslararası diplomasi alanında dikkatleri yeniden üzerine çekti. Haberde yer alan iddialar ve Türkiye’nin sürece dair pozisyonunu, Kültür ve Turizm Bakanlığı Kaçakçılıkla Mücadele Dairesi Başkanı Zeynep Boz, The Art Newspaper Türkiye için değerlendirdi.

Tarihi Taşın İadesi, “Toplu İadeler” Korkusunu Tetikledi

İngiltere'nin 1996’da İskoçya’ya Scone Taşı’nı iade etmesi, diplomatik düzeyde geri dönülmez bir tartışmayı başlatmış.

Hayaller ve Hatıralar

Orhan Pamuk’un Masumiyet Müzesi’ne ilk defa 2013 yılında gittim. Müze açılalı ve babam öleli tam bir sene olmuştu. Aynı isimli romanı birkaç defa okumuştum. Füsun’u sokakta görsem tanırdım. Sibel’i ve Kemal’i de...

Yapay zekâ sanat eserlerinin hukuku ve yeni anlayışlar

Yapay Zekâ’nın geliştirilmesi ve yaygın kullanımı, telif haklarını, sınaî mülkiyeti, patenti, markayı yakından ilgilendirmektedir. Güncel mevzuata, hukuk felsefesine ve hukuk nosyonuna göre şimdiden teamülleri oluşturmaya başladığımız göz önüne alınırsa dijital geleceğin şekillenmesini teminen Evrensel Hukuk yaklaşımına göre titizlikle çizilecek yasal çerçevenin önemi daha da artmaktadır.

Ars Machina: “Konuşma, sadece dinle!”

Yapay zekanın sanat dünyasında eleştirmen olarak aktif olduğu örnekler giderek artıyor. Müzik, plastik sanatlar ve hatta edebiyat gibi birçok alanda bu teknoloji kullanılmakta

Renklerin içinden bir şair: Sait Maden

Şair, çevirmen, yayıncı, ressam, fotoğrafçı ve grafik tasarımcı Sait Maden… O kendine her şeyden önce “şair” diyor ama ben, geçtiğimiz günlerde yayımlanan Bütün Şiirleri kitabını okurken, dizelerinde hayatı renklerle anlayan büyük bir ressam görüyorum.

Sanatatak'la ENCC’nin Incubator Programı İlk Kez Türkiye’de

7–10 Ekim 2025 tarihlerinde İstanbul, Avrupa’nın kültür sanat aktörlerini ağırlayacak uluslararası bir etkinliğe ev sahipliği yapıyor. Sanatatak organizasyonunda ve Catch Sultanahmet Hotel desteğiyle düzenlenen ENCC Incubator Programı, Türkiye’de ilk kez gerçekleşiyor.

Erol Tabanca: “Sanat, yalnızca belli merkezlere ait olmamalı”

Erol Tabanca, Eskişehir’de yarattığı kültür inşasının ardından rotasını Bodrum’a çeviriyor. Ama bu kez hedefi, üretimin tam kalbinde atacağı bir sanat üssü yaratmak: “ERRA”

Yükselen Genç Sanatçılar: Deniz Kulaksızoğlu

Deniz Kulaksızoğlu (1996), mimarlık eğitimini Technische Universität Berlin’de tamamladıktan sonra sanat pratiğini mekân, zaman, hafıza ve beden kavramlarının kesişiminde şekillendiren bir sanatçı.

Yapay Zeka & Adab-ı Muaşeret

İnsan taklidi yapan ve bunu başaramayan öğelerin bizde yarattığı iğrenme hissine İngilizcede Uncanny Valley Effect deniyor. Yapay zeka uygulamaları arttıkça bunu hayatımızın birçok alanında hissetmeye başlayacağız.

Yeni Kitaplar ve Marcus Graf Söyleşisi

Eylül ayının yeni çıkan kitapları arasından yaptığımız seçkide; Nobel ödüllü Peter Handke’den Macar edebiyatının usta kalemi Sándor Márai’ye uzanan bir listeyle karşınızdayız. Sanat kitaplarına ayırdığımız bölümümüzdeyse Klasik Sanat Kafası-Rönesans'tan Neoklasizme kitabı üstüne Marcus Graf’la yaptığımız röportaj sizleri bekliyor

“Ben Bay Komet”

Haldun Dostoğlu'nun The Art Newspaper Türkiye'nin BEKLENMEDİK başlıklı köşesinde yayınlanan yazısı