Kültür-Sanat
David Bowie’nin yaratıcı evreni, doğu Londra’da bir yuva buldu
Eylül ayında açılan V&A East Storehouse’daki David Bowie Centre, geniş bir arşivi tarayarak müzik ikonunun sanatsal süreçlerini, bağlantılarını ve etkilerini keşfe çıkarıyor.
Senfonilerle Dünya Sahnesinde: İDSO’nun Uluslararası Başarısı
George Enescu Festivali’ne davet edilmesiyle İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası (İDSO), 80. yılında hem geçmişin izlerini onurlandırıyor hem de Türkiye’nin kültürel vizyonunu dünyaya taşıyan yeni bir yol haritası çiziyor. İDSO’nun geçmişten geleceğe uzanan yolculğunu İDSO Müdürü Aycan Küçükozan’la konuştuk.
Ars Machina/ Hashtag’in Düşüşü, Hikâyenin Yükselişi
Sanat aracısı, artık yalnızca bir sergi düzenleyicisi değil; aynı zamanda bir hikâye kurgucusu, dijital topluluklarla bağ kuran bir iletişimci ve algoritmalarla uyumlu bir stratejist olmak zorunda. Bu yeni rol hem estetik duyarlılığı hem de teknolojik sezgiyi aynı anda talep ediyor.
Bir Yekta Kopan Röportajı: Elaine Elias / Brezilya’nın Sıcak Cazı İstanbul’da
35. Akbank Caz Festivali, şehrin kültür ve sanat hayatına katkıda bulundu. İstanbul’un sevgilisi, müziğiyle Brezilya ritimlerinin sıcaklığı, cazın doğaçlama ruhu ve klasik müziğin teknik zarafetiyle harmanlanmış eşsiz bir deneyim sunan Elaine Elias, festivalde sahne aldı.
Asya Gelecektir: Sanat Pazarının Yeni Yönü
Art Basel Hong Kong’un eski direktörü Adeline Ooi, mimar ve küratör Stefano Rabolli Pansera, LACMA’nın Çin sanatı uzmanı Susie Ferrell ve gazeteci-kültür eleştirmeni Vivienne Chow ile küresel sanat pazarının yeni rotasını konuştuk: Asya kendi ekosistemini mi kuruyor?
Dijital Bilincin İzinde: Ecem Dilan Köse’nin Yeni Sergisi ID.exe / the human patch
Ecem Dilan Köse, ID.exe / the human patch sergisiyle insan bilinci ile yapay zekâ arasındaki sınırları duyusal, etkileşimli ve kırılgan bir deneyim alanına dönüştürüyor.
The Art Basel and UBS Survey of Global Collecting 2025 Raporu, Küresel Koleksiyonculukta Yeni Bir Döneme İşaret Ediyor
Kadınların, genç kuşakların ve dijital kanalların yükselişi, sanat koleksiyonculuğunu ekonomik bir faaliyetten kültürel bir dönüşüm alanına taşıyor.
Folia: Büyülü Bahçenin İzinde
Abdülmecid Efendi Köşkü’nde kapılarını açan, küratörlüğünü Selen Ansen ve Eda Berkmen’in üstlendiği Folia, sınırları, döngüselliği ve doğa-insan etkileşimini sanat aracılığıyla yeniden kurgulayan büyüleyici bir sergi olarak izleyiciyle buluşuyor.
OMM, Daniel Knorr’un “Calligraphic Wig” İsimli Yerleştirmesine Ev Sahipliği Yapıyor
Knorr'un plastik malzemelerden ürettiği eser, gerçeklik, temsiliyet ve fanteziyi yeniden düşünme fırsatı sunuyor.
“Neş’e Erdok retrospektifini açabilecek bir koleksiyon gücüne erişmek isterim”
“Eserin Yolculuğu” serisinin üçüncü ve son durağında, bu kez bir koleksiyonerin hikâyesine kulak veriyoruz: Avukat Ulaş Değirmenci. Bizi Nişantaşı’ndaki ofisinde eşi Ceren Değirmenci ile karşılayan koleksiyoner, resimlerine duyduğu samimi sevgi kadar koleksiyonculuğa yüklediği sorumluluk bilinciyle de dikkat çekiyor.
Klasik bir galerici değil, farklı bir temsil modeli: Neş'e Erdok Sanatçı Temsilcisi Kerem Malikler
“Eserin Yolculuğu”nun ikinci durağında, Neş’e Erdok eserlerinin sanatseverlerle buluşmasını sağlayan bir isimle beraberiz: Kerem Malikler. Bir eserin yolculuğu yalnızca atölyeyle sınırlı değildir; sergiler, koleksiyonlar ve sanat ortamı da hikâyenin ayrılmaz parçalarıdır. İşte tam da bu noktada devreye; sanatçının birlikte çalışmayı tercih ettiği galerisi ya da temsilcisi girer.
Latif Demirci’nin Ardından; Mizah Nerede Kaldı?
İş Sanat’ın İstanbul ve Ankara’da binlerce ziyaretçiyle buluşan Yazan-Çizen Latif Demirci sergisi, İstanbul'dan sonra Antalya'daydı. Sanatçının karikatürleri, suluboyaları ve defterlerinden özel bir seçki 19 Ekim’e dek görülebiliyor. Bir dönemin gazetelerde heyecanla beklenen karikatür köşeleri, yok satan mizah dergileri… Latif Demirci’nin çizgileri, o soruyu sorduruyor: Mizah nerede kaldı?
Turgay Sönmez Eleştiri Ödülü 2025 Kazananı Açıklandı
Sanatatak tarafından bu yıl ilk kez düzenlenen Turgay Sönmez Eleştiri Ödülü sahiplerini buldu.
“Bir Tasarım Problemi” Yedinci Kez Sahnedeydi
Tasarım dünyasının deneysel ruhunu görünür kılan “Bir Tasarım Problemi” serisi, yedinci buluşmasında yeniden ilham verdi. ArcheThink tarafından düzenlenen etkinlik, bu kez geri dönüşüm temasını merkeze alarak SALT Galata’da gerçekleşti.
Eserin Yolculuğu / Atölye: Neş'e Erdok
Geçtiğimiz sayıda başlayan Eserin Yolculuğu serisinin ikinci durağında Türk resim sanatının usta ressamlarından Neş’e Erdok’un atölyesine konuk oluyor, onun dünyasını inceliyoruz.
Gündelik Nesnelerden Ortak Ritüellere: Joana Vasconcelos’la Kültürlerarası Bir Diyalog
Gündelik nesneleri devasa ve mizahi enstalasyonlara dönüştüren Joana Vasconcelos, Te Danzante ile İstanbul’da kültürler arası bir diyalog kuruyor.
20 Yıldır Sanatı Konuşturan Platform: Contemporary Istanbul
İstanbul’un kalbinde tarihin görkemiyle çağdaş sanatın enerjisi buluştu. 20. yılında Contemporary Istanbul, yalnızca bir fuar değil; kentin kültürel kimliğini yeniden yazan bir buluşma oldu. 24–28 Eylül tarihleri arasında gerçekleşen 20. edisyon, 16 ülkeden 52 çağdaş sanat galerisine ev sahipliği yaptı; 579 sanatçının 931 eseri, toplam 54.320 ziyaretçiyle buluştu.
“Sanat bağımsızdır ama mutlaka içinde toplumsallık taşır”
Yeni romanı Bekle Beni ile aşkı, dostluğu, aile bağlarını ve özgürlük tutkusunu yan yana getirerek bir toplumun sancılı dönüşümüne ayna tutan Zülfü Livaneli: “Otorite, bağımsız düşünceden hiç hoşlanmaz. Çünkü hepimizi sürüde tutmak ister,” diyor.
Görünmezlik ve Sessizliğin Arka Bahçesinde: Yan Yana
Türkiye İş Bankası Resim Heykel Müzesi’nin yeni sergisi Yan Yana: Melahat ile Eşref Üren ve Eren ile Bedri Rahmi Eyüboğlu, sanat tarihi yazınının gölgede bıraktığı arka bahçelerde, el ele yürüyen sanatçılarla ilgili eleştirel bir kapı açıyor.
Meczup Şairler: Okunamaz Çağın Kehaneti
Tekno-ritüellerin, sonik mimarilerin, robotik koreografilerin ve algoritmik ritimlerin kesiştiği bir dünyada, PİLEVNELİ’nin Dolapdere’deki mekanındaki :mentalKLINIK’in Meczup Şairler başlıklı sergisi, insanın parçalanmış varoluşunu sahneleyen bir ayna, bir kehanet.
MAYA: Bireysellik Çağında Birlikte Üretmek
Bor Sanat ve EXIT iş birliğinde gerçekleşen, Beral Madra, Ebru Nalan Sülün ve Missem Canmutlu’nun danışmanlığında hazırlanan Konuk Sanatçı Programı, MAYA sergisiyle; “kolektif ruh”un izini sürüyor.
Optik illüzyonların açtığı dijital dünyalara doğru: 40 yıllık Peter Kogler retrospektifi
Sevil Dolmacı İstanbul’da açılan 40 Years: A Retrospective, Peter Kogler’in bilgisayar destekli görsellerden video projeksiyonlara uzanan yolculuğu aracılığıyla izleyiciyi mekân ve zaman algısını sorgulayan sürükleyici bir dijital dünyaya davet ediyor.
1 Küratör 7 Soru: Çelenk Bafra
Eylül sayımızla birlikte başlattığımız “1 Küratör 7 Soru” başlıklı anket serisinin ilk konuğu Çelenk Bafra oldu. Kültür-sanat sezonu başlamadan önce kendisinden aldığımız yanıtları sizler için derledik.
IST.FESTIVAL 15. Yılında: İstanbul, Küresel Sanat Sahnesinin Parlayan İsimlerini Ağırladı
Disiplinlerarası üretimlerin buluştuğu IST.FESTIVAL, 15. yılında “Hakiki Gerçek Nedir?” temasıyla düzenlendi.
Sanatı kelimelere döken bir roman: Beyaza Beyaz
Tüm dünyada edebiyatseverlerin ilgisini çeken TIME başta olmak üzere pek çok önemli mecranın “Yılın En İyi 100 Kitabı” seçkilerinde yer alan The Anthropologists’in yazarı Ayşegül Savaş’ın, ilk kez bir romanı Türkçeye çevrildi: Orta Çağ heykellerini odağına alan Beyaza Beyaz. Romana dair Savaş’tan görüşlerini de dinledik…
British Museum tartışmalarında Türkiye nasıl konumlanıyor?
British Museum’daki eserlerin iadesine dair tartışmalar, son açıklanan belgelerle uluslararası diplomasi alanında dikkatleri yeniden üzerine çekti. Haberde yer alan iddialar ve Türkiye’nin sürece dair pozisyonunu, Kültür ve Turizm Bakanlığı Kaçakçılıkla Mücadele Dairesi Başkanı Zeynep Boz, The Art Newspaper Türkiye için değerlendirdi.
Tarihi Taşın İadesi, “Toplu İadeler” Korkusunu Tetikledi
İngiltere'nin 1996’da İskoçya’ya Scone Taşı’nı iade etmesi, diplomatik düzeyde geri dönülmez bir tartışmayı başlatmış.
Hayaller ve Hatıralar
Orhan Pamuk’un Masumiyet Müzesi’ne ilk defa 2013 yılında gittim. Müze açılalı ve babam öleli tam bir sene olmuştu. Aynı isimli romanı birkaç defa okumuştum. Füsun’u sokakta görsem tanırdım. Sibel’i ve Kemal’i de...





























