Arama
E-bülten
E-bülten
Sergiler
Fuarlar
Kültürel Miras ve Müzeler
Sanat 3.0
Sanat Ekonomisi
Sinema
Sahneden
Tasarım
Kitap
Ajanda
Dükkân
Sergiler
Fuarlar
Kültürel Miras ve Müzeler
Sanat 3.0
Sanat Ekonomisi
Sinema
Sahneden
Tasarım
Kitap
Ajanda
Dükkân
Arama
Kültürel Miras ve Müzeler
Haber

Performans sanatçısı, Marina Abramović retrospektifi sırasında 'cinsel tacize uğradığı' iddiasıyla MoMA'ya dava açtı

Abramović'in eserlerini sergi için "yeniden yorumlayan" sanatçılardan biri olan John Bonafede, sergi süresince yedi kez cinsel saldırıya uğradığını iddia ediyor.

Benjamin Sutton
25 Ocak 2024
Imponderabilia (1977/2023) Marina Abramovič Retrospektifi, Royal Academy of Arts

Fotoğraf: Royal Academy of Arts, London / David Parry

Imponderabilia (1977/2023) Marina Abramovič Retrospektifi, Royal Academy of Arts

Fotoğraf: Royal Academy of Arts, London / David Parry

Marina Abramović'in 2010 yılında MoMA’da düzenlenen efsanevi retrospektifi The Artist Is Present'a katılan "reperformer "lardan biri olan sanatçı John Bonafede, müzede sahne aldığı sırada yaşadığını iddia ettiği yedi cinsel saldırı olayından müzenin sorumlu olduğunu ileri sürerek müzeyi dava ediyor.

Bonafede'nin 22 Ocak Pazartesi günü New York Eyaleti Yüksek Mahkemesi'nde açtığı davaya göre, iddia edilen olayların tümü, bir erkek sanatçı ile bir kadın sanatçının dar bir kapının iki yanında tamamen hareketsiz ve çıplak bir şekilde durduğu Imponderabilia (1977) adlı eseri icra ettiği sırada meydana geldi. MoMA'daki sergi ve Imponderabilia'nın diğer sahnelemeleri sırasında - Abramović'in Londra'daki Kraliyet Akademisi'ndeki son sergisi de dahil olmak üzere - ziyaretçiler sanatçıların arasından geçmeye teşvik edilmiş, bu da genellikle ziyaretçilerle çıplak sanatçılar arasında tesadüfi fiziksel temasa yol açmıştır.

Bonafede şikayetinde, Imponderabilia'yı sergilerken beş farklı ziyaretçi tarafından yedi kez cinsel saldırıya uğradığını belirtiyor. Dava, eserin kadın icracılarının yanı sıra serginin diğer bölümlerinde yer alan icracıların da cinsel saldırı ve "düzenli olarak rıza dışı cinsel dokunuş" mağduru olduğunu iddia ediyor.

Bonafede'nin şikayetine göre, kendisi ve MoMA tarafından eser için işe alınan yaklaşık 35 diğer repertuar oyuncusu, 2009 yazında New York'un kuzeyinde Abramović'e ait özel bir konutta beş günlük bir eğitim sürecine katıldı. Şikayete göre, eğitimlerinin bir parçası olarak, katılımcıların "diğer katı uygulamaların yanı sıra oruç tutmaları, tam bir sessizlik içinde olmaları, cinsel aktiviteden kaçınmaları ve akmakta olan musluk suyunu yıkanmak için kullanmamaları " gerekiyordu. Bonafede'ye göre eğitimden çıkarılan sonuç, kendisinin ve diğer sanatçıların "canlı performans sırasında ne tür ihlallerin meydana gelebileceğine bakılmaksızın 'dayanmalarının' beklendiğiydi".

Yine de davada, MoMA'nın sonunda bir "sahne yöneticisi" işe aldığı ve performans eserinin gösteriminden yaklaşık bir ay sonra, "rıza dışı elle taciz veya cinsel dokunuş mağduru olmaları ya da kendilerini tehlikede hissetmeleri halinde MoMA personelini uyaracak" bir sistemin ana hatlarını belirleyen bir el kitabı oluşturulduğu iddia ediliyor. Şikayete göre Bonafede, iddia edilen beş cinsel saldırıdan dördünü MoMA personeline bildirmiş, onlar da failleri dışarı çıkarmış. Yine şikayete göre bu kişilerden biri müzenin kurumsal üyesiydi ve saldırının ardından üyeliğinin iptal edildiği bildirildi. Bonafede şikayetinde, bu deneyimlerin "yıllarca duygusal sıkıntı çekmesine neden olduğunu ve ruh sağlığına, beden görünümüne ve kariyerine önemli ölçüde zarar verdiğini" söylüyor.

2010'un ilkbaharında meydana geldiği iddia edilen olaylar, öncesinde zaman aşımı süresinin dışında kalıyordu. Ancak New York eyaletinde 2019'da ve geçen yıl Kasım ayına kadar yürürlükte olan bir yasa ‘Adult Survivors Act’ ( Yetişkin Hayatta Kalanlar Yasası) dava açma süresini üç yıldan yirmi yıla uzattı.

Şikayette ayrıca, iddia edilen saldırıların New York'un Cinsiyete Dayalı Şiddetten Koruma Yasası kapsamına girdiği çünkü iddia edilen faillerin hepsinin erkek olduğu ve Bonafede'nin özellikle cinsiyete dayalı saldırıların mağduru olduğu iddia ediliyor. Dava, özellikle Imponderabilia'nın erkek sanatçılarının genital sarkıntılığa maruz kaldığını, kadın sanatçıların ise rıza dışı diğer cinsel temas biçimlerine maruz kalmalarına rağmen böyle bir saldırıya uğramadığını iddia ediyor.

Abramović'in repertuarına ve MoMA ziyaretçilerine yönelik benzer suçlamalar, o dönemde basında "MoMA'da Bazıları 'Bak ama Dokunma'yı Unutuyor" ve "MoMA'da elle taciz ahmakları" gibi saygısız başlıklarla yer almıştı. Buna rağmen sergide, bir sahne amirinin işe alınması ve bir el kitabının hazırlanmasının ötesinde çok az değişiklik yapıldı.

Bonafede, MoMA'dan belirsiz miktarda telafi edici ve cezai tazminatların yanı sıra avukat ve bilirkişi ücretleriyle diğer masrafları talep ediyor. Bonafede ve MoMA temsilcileri basın açıklamasına kadar yorum taleplerine yanıt vermeyeceklerini belirtti.

Performans

Marina Abramović ile ‘Maria Callas'ın 7 Ölümü’ Üzerine : Bu operayı 103 yaşıma kadar rahatlıkla sahneleyebilirim

Chinma Johnson-Nwosu
Sergiler

Londra'da Frieze ile eş zamanlı açılan ve çok konuşulan 12 sergi

Chloë Ashby, José da Silva, Gareth Harris, Hannah McGivern, Catherine Hickley, Ben Luke, Alexander Morrison and Tom Seymour
Bienal

New York'un performans sanatı bienali, kavramsal sanatın doruk noktasına odaklanarak geri dönüyor

Claire Voon
Kültürel Miras ve MüzelerdavaMarina AbramovićMoMAPerformansGündem
E-bülten
Art Newspaper Türkiye
Hakkımızda
Çerez Aydınlatma Metni ve Politikası
Kişisel Verilerin Korunma Politikası
Aydınlatma Metni
Açık Rıza Onay Formu
Künye
Partnerlerimiz
Satış Noktaları
Kariyer
İletişim
© The Art Newspaper