Arama
E-bülten
E-bülten
Sergiler
Fuarlar
Kültürel Miras ve Müzeler
Sanat 3.0
Sanat Ekonomisi
Sinema
Sahneden
Tasarım
Kitap
Ajanda
Dükkân
Sergiler
Fuarlar
Kültürel Miras ve Müzeler
Sanat 3.0
Sanat Ekonomisi
Sinema
Sahneden
Tasarım
Kitap
Ajanda
Dükkân
Arama
Kültürel Miras ve Müzeler
Değerlendirme

Tazmanya Mahkemesi Kadınlara Özel Sanat Enstalasyonunun “Ayrımcı” Olduğu Kararına Vardı

Kirsha Kaechele'nin Eski ve Yeni Sanat Müzesi'ndeki “Ladies Lounge”ı (Kadınlar Salonu) 28 gün içinde erkekleri kabul etmek zorunda.

Elizabeth Fortesque
22 Nisan 2024
© Charlotte Vignau. Museum of Old and New Art, Hobart, Tasmania, Australia

© Charlotte Vignau. Museum of Old and New Art, Hobart, Tasmania, Australia

Tazmanya Eski ve Yeni Sanat Müzesi'ne (Mona) karşı ayrımcılık karşıtı bir dava açmayı başaran bir ziyaretçi, rahatsız edici eserin nihai ifadesine ulaşması için bilinçsiz bir katalizör mü oldu? Bu hafta bir mahkemenin Kirsha Kaechele'nin performans sanatının Ayrımcılıkla Mücadele Yasası hükümleri uyarınca ayrımcı olduğuna karar verdiği davayı ele almanın bir yolu da bu.

Tazmanya Sivil ve İdari Mahkemesi tarafından verilen karara göre Mona'nın, Kaechele'nin eseri “Kadınlar Salonu”ndan erkekleri dışlamayı durdurması için 28 gün süresi bulunuyor.

“Kadınlar Salonu” 2020 yılında açıldı. Salon, müzenin sahibi David Walsh ile evli olan Mona’nın küratörü Kaechele tarafından tasarlandı. Eserin amacı, kadınların centilmenler kulüplerinden dışlanmasını protesto etmek.

Kaechele'nin, eserin aynı zamanda 1965 yılında yasalar değiştirilmeden önce Avustralya'daki barlarda kadınların ayrı "bayanlar salonu"na kapatılmasına da bir tepki niteliği taşıdığını söylediği bildirildi.

Mona'daki “Kadınlar Salonu” loş bir şekilde aydınlatılmış, zümrüt yeşiliyle görkemli bir şekilde dekore edilmiş ve sadece kendini kadın olarak tanımlayanları kabul ediyor. Tek istisna, fallus şeklindeki oturma yerinde oturabilen kadın ziyaretçilere şampanya servis eden uşak.

Yeni Güney Galler'de ikamet eden Jason Lau, Nisan 2023'te Mona'yı ziyaret ettiğinde, 35 dolarlık giriş bileti için ödeme yaptı ve biletiyle “Kadınlar Salonu”na giremediğini görünce bu durum hiç hoşuna gitmedi.

Lau Tazmanya Ayrımcılıkla Mücadele Komiserliği'ne bir şikayette bulundu ve bu da Tazmanya Sivil ve İdari Mahkemesi'nde görülen hukuki ihtilafa yol açtı. Duruşma sırasında Kaechele mahkemeye Lau'nun “Kadınlar Salonu”nu tam da amaçlandığı gibi, yani dışarıda bırakılarak deneyimlediğini söyledi. Mahkeme başkan yardımcısı Richard Grueber, 9 Nisan Salı günü yayımlanan kararında, anlaşmazlığın "sanatsal amaçla kasıtlı ve açık bir şekilde ayrımcılık yapan bir sanat eseri ile ayrımcılığı yasaklamayı amaçlayan mevzuat arasındaki bir çatışma" olduğunu söyledi.

Karar, Mona'nın Ayrımcılık Karşıtı Yasayı ihlal ettiğine hükmetti ve müzenin 28 gün içinde erkeklerin “Kadınlar Salonu”na girmesine izin vermesini ya da “Kadınlar Salonu”nu tamamen kaldırmasını emretti. Mona sözcüsü The Art Newspaper'a yaptığı açıklamada Kaechele'nin bugün Milano'ya uçmaya hazırlandığını söyledi ancak seyahatin nedenini açıklamayı reddetti. Kararın derin bir hayal kırıklığı yarattığını belirten Mona sözcüsü, "Sonucu özümsemek ve seçeneklerimizi değerlendirmek için acele etmeyeceğiz. Şu anda sanatçının mahremiyetine saygı gösterilmesini rica ediyoruz," diye ekledi. Sanatçının tanık olarak verdiği ifadeye gelince: "Erkek egemenliğine o kadar derinden gömülmüş durumdayız ki, onun saltanatına bağlı kaldığımız ve onu çoğalttığımız sayısız yolu görmüyoruz bile. İşte bu nedenle “Kadınlar Salonu”na ihtiyacımız var: Kadınların inzivaya çekilebileceği huzurlu bir alan; tarih boyunca örülen görünmez hikayeden kaçmak için sağlıklı düşünebilecekleri ve kadınların saf arkadaşlığının tadını çıkarabilecekleri bir sığınak.

"’Kadınlar Salonu’, kadınlara özel bir alan. Buradaki tek istisna kadınlara hizmet etmek için yaşayan, onların her isteğini yerine getiren ve onlara övgü ve şefkat yağdıran (şövalyelikte her iyi tazminat anlaşmasının, eşitsiz haklar bileşeni) erkek uşaklardan oluşan bir maiyet. ‘Kadınlar Salonu’ erkek egemenliğinin bu tuhaf ve kopuk dünyasına dair bir bakış açısı sunmak ve onu sıfırlamak için gerekli bir alan. Bunlardan daha fazla olmalı."

Fuarlar

Brezilya, Tamamı Yerli Halktan Oluşan Venedik Pavyonuyla "Beş Yüzyıllık İstilayı" Yansıtıyor

Ela Bittencourt
Kültürel Miras ve Müzeler

Sanat Ekonomisinde Kadın Emeği ya da Feminist Bir Müzecilik Mümkün mü?

Elif Dastarlı and F. Melis Cin
Sergiler

"Herkes Venedik Bienali’nin Tadını Çıkarsın — Ama Dikkat Edin, Ölmekte Olan Bir Şehirde Gerçekleşiyor"

Anna Somers Cocks
Kültürel Miras ve MüzelersanatPerformansGündem
E-bülten
Art Newspaper Türkiye
Hakkımızda
Çerez Aydınlatma Metni ve Politikası
Kişisel Verilerin Korunma Politikası
Aydınlatma Metni
Açık Rıza Onay Formu
Künye
Partnerlerimiz
Satış Noktaları
Kariyer
İletişim
© The Art Newspaper