Arama
E-bülten
E-bülten
Sergiler
Fuarlar
Kültürel Miras ve Müzeler
Sanat 3.0
Sanat Ekonomisi
Sinema
Sahneden
Tasarım
Kitap
Ajanda
Dükkân
Sergiler
Fuarlar
Kültürel Miras ve Müzeler
Sanat 3.0
Sanat Ekonomisi
Sinema
Sahneden
Tasarım
Kitap
Ajanda
Dükkân
Arama
Sergiler
Özel Dosya

Caspar David Friedrich: bilinmezlikten şöhrete yükselişi

Hitler'in favorisi olarak tanındığı için gözden düşen Alman sanatçının 250. doğum yıldönümü dolayısıyla bu yıl çok sayıda sergi düzenlenecek.

Catherine Hickley
11 Ocak 2024
Caspar David Friedrich, Wanderer Above the Sea of Fog (1817)

Caspar David Friedrich, Wanderer Above the Sea of Fog (1817)

Caspar David Friedrich 1840 yılında yoksulluk içinde öldüğünde, çağdaş sanat dünyası tarafından neredeyse unutulmuştu. 250. doğum günü yaklaşırken, ünü yeni zirvelere ulaşıyor ve yıldönümü yılı muhtemelen onu stratosphere kadar yükseltecek.

Bu yıl Almanya'da üç büyük sergi planlanıyor. Hamburg'daki Kunsthalle erken davrandı; Alman romantik sanatçıya adanan sergi Aralık ayında açılacak, insanın doğayla ilişkisine dair yeni vizyonuna odaklanacak ve en bilinen eseri Sis Denizinin Üstünde Gezgin'i (yaklaşık 1817) içerecek. Berlin'deki Alte Nationalgalerie 19 Nisan'da, Dresden'deki Albertinum ve Kupferstich-Kabinett ise Ağustos ayında açılacak. Weimar ve Friedrich'in ülkenin kuzeydoğusundaki doğum yeri Greifswald gibi daha küçük şehirlerde de sergiler planlanıyor.

Berlin'deki sergi, Caspar David Friedrich: Sonsuz Manzaralar sergisi, Nationalgalerie'nin 20. yüzyılın başında sanatçının yeniden keşfedilmesindeki rolünü inceleyecek. Friedrich uzmanı ve Berlin sergisinin küratörü Birgit Verwiebe'ye göre, Friedrich için Berlin, 40 yıl boyunca yaşadığı Dresden'den daha önemli bir başarı merkezi oldu.

Tahttaki romantik

Friedrich'in manzaraları 1810 ve 1834 yılları arasında Berlin Akademisi'nde birçok kez sergilendi ve Romantik şair Clemens Brentano, oyun yazarı Heinrich von Kleist ve en önemlisi, daha sonra Frederick William IV olan ve "tahttaki romantik" olarak bilinen veliaht prens tarafından beğenildi. Babası Frederick William III'ü 19. yüzyılın başlarında Friedrich'in birkaç önemli eserini satın almaya ikna etti; bunların arasında Deniz Kenarında Keşiş (panoramik bir sahil ve okyanus manzarası, ortasında beyaz dalgalara bakan küçük ve karanlık bir figür) ve Meşelikteki Manastır (The Abbey in the Oakwood) adlı, mezar taşları ve bükülmüş çıplak ağaçlarla çevrili Gotik bir harabeyi tasvir eden tablo da vardı.

Caspar David Friedrich, The Abbey in the Oakwood (1809-10)

Kraliyet satın alımları sayesinde Berlin, Friedrich eserlerinin dünyadaki en önemli koleksiyonlarından birine sahiptir. Kendisinin hayranı olan veliaht prensin kız kardeşi Charlotte sayesinde Rusya’yı fethetti. Charlotte, kocası 1825'te Çar I. Nicholas olarak taç giydiğinde Rusya'da İmparatoriçe eşi oldu. Çarı, Friedrich'in eserlerini satın almaya ikna etti ve ressamın dokuz eseri St Petersburg'daki Hermitage'da kaldı.

Sanatçının popülaritesindeki istikrarlı artış piyasaya da yansımış durumda. Friedrich Çizimleri kataloğunun yazarı Christina Grummt, ressamın eserlerinin çoğu müzelerde yer alırken, çizimlerinin özel koleksiyoncular arasında el değiştirmeye devam ettiğini söylüyor. Friedrich'in nadir bulunan bir eskiz defteri geçen yıl Kasım ayında Villa Grisebach'ta 1,8 milyon Euro’ya alıcı buldu. Müzayededen kısa bir süre önce, Berlin makamları bu defteri ‘değerli ulusal miras’ adayı olarak sundu, böylece değerlendirme sürecindeyken ihraç edilemeyecek.

Çağdaş etkiler

Friedrich çağdaş sanatçıları etkilemeye devam ediyor - özellikle de Friedrich'in 1823-24 tarihli Buz Denizi tablosundan esinlenerek 1972'de Grönland'ı ziyaret eden Gerhard Richter'i. Hamburg sergisinde, Friedrich'in etkisi Julian Charrière, Olafur Eliasson, Ulrike Rosenbach ve Kehinde Wiley'nin eserleriyle keşfedilecek.

Friedrich’s The Monk by the Sea (1808-10).

Sanatçının tekrar eden teması; Uçsuz bucaksız doğada figürler.

Fotoğraf: Staatliche Museen Berlin/Stiftung Preussischer Kulturbesitz

Verwiebe, uluslararası alanda sanatçının ününün artmaya devam ettiğini söylüyor. "21. yüzyılda hâlâ hız kazanmakta olan kademeli bir gelişme oldu" diyor. Winterthur'daki Kunst Müzesi'nde geçen yıl düzenlenen bir sergi o kadar popülerdi ki müze, web sitesinde ziyaretçileri içeri girmek için bekleme süreleri konusunda uyarmak zorunda kaldı.

Grummt, "İsviçreliler onu daha yeni yeni tanımaya başladı," diyor. "İnsanlar [Winterthur sergisine] tekrar tekrar geldiler - büyülendiler. Herkes onun çalışmalarında bir şeyler görüyor ve kişisel olarak kendileriyle konuştuğunu hissediyor."

2024 Almanya sergilerinden sonra, 2025 yılında New York’taki Metropolitan Sanat Müzesi ABD'deki ilk büyük solo Friedrich sergisini düzenleyecek. Caspar David Friedrich: The Soul of Nature sergisi ressama kesinlikle yeni izleyiciler kazandıracaktır. Ancak aynı zamanda gelecekteki sergileri de daha az izlenir hale getirebilir: Friedrich eserlerine sahip müzeler muhtemelen kalabalıkları çeken bu eserleri emanet etme konusunda giderek daha isteksiz hale gelebilir, öte yandan böylesine değerli tabloların sigorta masrafları küçük müzeler için zorlayıcı olabilir.

Sergiler

2024’te görülmesi gereken sergiler

Scarlet Cheng, Louis Jebb, Hannah McGivern, Catherine Hickley, Andrew Pulver, Aimee Dawson, J. S. Marcus, Gareth Harris and José da Silva
Kitap

“Gündüz”ün İsyanı: Caravaggio

Selin Ongun
Sanat 3.0

Leonardo'nun 450 milyon dolarlık eseri Salvator Mundi NFT olarak geri dönüyor

Gareth Harris
Kültürel Miras ve Müzeler

Kral Charles’ın Etik Çıkmazı: Yağmalanan Eserler

Martin Bailey
SergilerSanat TarihiCaspar David FriedrichGündem
E-bülten
Art Newspaper Türkiye
Hakkımızda
Çerez Aydınlatma Metni ve Politikası
Kişisel Verilerin Korunma Politikası
Aydınlatma Metni
Açık Rıza Onay Formu
Künye
Partnerlerimiz
Satış Noktaları
Kariyer
İletişim
© The Art Newspaper