Arama
E-bülten
E-bülten
Sergiler
Fuarlar
Kültürel Miras ve Müzeler
Sanat 3.0
Sanat Ekonomisi
Sinema
Sahneden
Tasarım
Kitap
Ajanda
Dükkân
Sergiler
Fuarlar
Kültürel Miras ve Müzeler
Sanat 3.0
Sanat Ekonomisi
Sinema
Sahneden
Tasarım
Kitap
Ajanda
Dükkân
Arama
Sergiler
Değerlendirme

Issızlığın Yeniden İnşası

Terk edilmiş tekniklerle terk edilmiş mekânlara yeni hikâyeler yazan Umut Erbaş, analog fotoğrafı deneysel bir anlatıya dönüştürdüğü ilk kişisel sergisiyle izleyiciyi zaman, hafıza ve hayal arasında bir yolculuğa davet ediyor.

Bahar Onan
7 Nisan 2025
Umut Erbaş, Düş v22, 2024

Art On

Umut Erbaş, Düş v22, 2024

Art On

Bir yerden başlamak gerekirse analog fotoğrafı deneysel tekniklerle tekrar gündeme getirebilecek kadar güçlü bir göz, tam da hikayenin tekrar başlamasına yol açıyor. Terk edilmiş bir teknik, terk edilmiş yerlerde kendi özünü buluyor. Umut Erbaş’ın Tam da hikaye bitti sanıyorken… adlı sergisi Art On’da bize göz banyosu yaptırıyor. Issız mekanların, aynı zamanda çocukluğunun geçtiği yerlerin fotoğraflarını çekerken bulduğu objeler, nesnelerle hikayeler oluşturuyor. Küçük kağıtlara aldığı notlarla bizi bir rol yapma oyununa davet ediyor. Belki bir gazeteci yada bir yerden bir yere giden bir yolcunun kısa yazılmış hikayesini tamamlamaya kışkırtıyor bizleri.

Bir başka deyişle Erbaş, bu unsurları bir araya getirerek çok katmanlı bir anlatı inşa ediyor.

Sanatçı, sergide yer alan enstalasyonlarında ve görsel kompozisyonlarında karşılaştığı, topladığı ve fotoğrafladığı nesneleri ödünç alarak onları yeni bir bütün içinde yeniden yorumluyor. İzleyiciyi bu sürece dahil eden sergi, girişte sunulan rastgele metinlerle farklı anlatılar yaratıyor. Bu metinler, Erbaş’ın topladığı sinema sinopsisleri ve kendi yazdığı kısa hikâyelerden oluşuyor; böylece her ziyaretçi sergiyi kendine özgü bir hikâyenin rehberliğinde deneyimliyor.

Analog fotoğraflardan oluşan “Düş” serisi bizi bir rüyanın içine çekiyor bazen bir sazlık, bazen bir deniz kenarındaki fenerin yaşanmışlığı üstüne bizleri yorum yapmaya bazı anıları canlandırmaya, bazı rüyaları yeniden konumlandırmaya davet ediyor.

Her bir fotoğrafta bir anımızın yinelenmesi ya da yavaş yavaş silinmesi gibi bir manzara karşımıza çıkıyor.

Buluntu nesnelerle yaptığı enstalasyonları “Kalıntı” adı altında sergiliyor. Kemikler, ağaç parçaları, kıyıda bulunan denizin yıkadığı ve şekil verdiği binbir farklı objenin bugüne gelişinin hikayesini anlatıyor. Her bir dalgada yeniden şekillenen ağaç parçaları dalganın kendi haline benzer bir forma dönüşüyor. Paslanmış demirler kalıntıların bir başka parçalarını oluşturuyor.

Sanatçı, gerçekliğin ve görünür dünyanın simgeleri olan fotoğrafları, dış müdahaleyi kullanarak yapıbozumuna uğratıyor. 1991 İstanbul doğumlu Umut Erbaş’ın ilk kişisel sergisi görülmeye değer.

Tam da Hikaye Bitti Sanıyorken Art On’da 19 Nisan’a kadar görülebilir.

SergilerSanatçısanatGündem
E-bülten
Art Newspaper Türkiye
Hakkımızda
Çerez Aydınlatma Metni ve Politikası
Kişisel Verilerin Korunma Politikası
Aydınlatma Metni
Açık Rıza Onay Formu
Künye
Partnerlerimiz
Satış Noktaları
Kariyer
İletişim
© The Art Newspaper