Arama
E-bülten
E-bülten
Sergiler
Fuarlar
Kültürel Miras ve Müzeler
Sanat 3.0
Sanat Ekonomisi
Sinema
Sahneden
Tasarım
Kitap
Köşe Yazıları
Ajanda
Dükkân
Sergiler
Fuarlar
Kültürel Miras ve Müzeler
Sanat 3.0
Sanat Ekonomisi
Sinema
Sahneden
Tasarım
Kitap
Köşe Yazıları
Ajanda
Dükkân
Arama
Tasarım
Haber

“Bir Tasarım Problemi” Yedinci Kez Sahnedeydi

Tasarım dünyasının deneysel ruhunu görünür kılan “Bir Tasarım Problemi” serisi, yedinci buluşmasında yeniden ilham verdi. ArcheThink tarafından düzenlenen etkinlik, bu kez geri dönüşüm temasını merkeze alarak SALT Galata’da gerçekleşti.

The Art Newspaper Türkiye
30 Ekim 2025

Sahneye çıkan üç isim – Çağlar İşbilir, Elif Taştekne ve Murat Dede – kendi üretim süreçlerinden yola çıkarak, malzemeyle kurdukları diyalogu, hataları, arayışları ve vazgeçmeyen yönlerini paylaştı. Ortaya çıkan tablo, tasarımın sadece “yaratma” değil, aynı zamanda sorgulama ve direniş biçimi olduğunu bir kez daha hatırlattı.

Kısıtlarla üretmenin hikayesi

Etkinliğin yaratıcısı Selin Uysal, açılış konuşmasında serinin ruhunu şu cümleyle özetledi, “Tasarım, eldeki kısıtlar ve karşılaşılan sorunlara rağmen vazgeçmeden üretmeye devam edenlerin hikayesidir.”

Bu söz, gecenin tamamına yayılan ortak düşünceyi de özetliyordu: Tasarım, imkânsızlıkların içinde yeni olasılıklar yaratma pratiği.

Toprakla işbirliği: “Yeryüzüne Dokunmak”

Mono Earth’un kurucularından Çağlar İşbilir, “Yeryüzüne Dokunmak” başlıklı sunumunda doğayla rekabet etmek yerine onunla müzakere etmenin gerekliliğini anlattı.
“Toprak standart bir malzeme değildir; her defasında yeniden denemenizi ister” diyen İşbilir, sıkıştırılmış toprakla çalıştığı projelerinde üretim sürecinin deneysel doğasına dikkat çekti. Onun için asıl mesele, doğayı şekillendirmek değil, onunla birlikte üretmeyi öğrenmekti.

Bitkilerle başlayan bir devrim

Modada sürdürülebilirliği merkeze alan Elif Taştekne, “Bitkilerle Devrim” başlıklı sunumunda bitkisel deriyle ürettikleri PREV markasının hikayesini paylaştı.
Taştekne, moda endüstrisinin “doğal” olarak sunduğu materyallerin aslında doğayla çeliştiğini hatırlattı, “Bir tasarım markasıyla başlayan şey, aslında bir bilinç devrimine dönüşüyor.”

Bitkisel malzemeleriyle sadece yeni bir estetik değil, aynı zamanda bir farkındalık kültürü inşa eden Taştekne, tasarımın tüketimle değil, dönüşümle ilişkilenmesi gerektiğini savundu.

Murat Dede: Az malzeme, çok fikir

Etkinliğin son konuşmacısı Murat Dede, “Esnek Direnç” adlı projesinde dayanıklılığın sanıldığı gibi ağırlıkla değil, esneklikle mümkün olduğunu vurguladı.
Paperworks projesi kapsamında karton tüplerden tutkalsız, vidasız modüler mobilyalar tasarlayan Dede, üretim anlayışını şöyle özetledi, “Tasarım, az malzeme ama çok fikir gerektirir.”

Onun yaklaşımı, minimalizmi bir estetik tercihten öte, sürdürülebilir bir düşünme biçimi olarak yeniden tanımlıyor.

Tasarımın dönüştürücü gücü

Üç tasarımcının 15’er dakikalık sunumlarından oluşan etkinlik boyunca, malzemeyle kurulan ilişki, doğayla diyalog ve üretim sürecinin içsel direnci tartışıldı.

“Bir Tasarım Problemi”, her edisyonunda olduğu gibi bu yıl da tasarımcıları sadece sonuçları değil, süreçleriyle görünür kılarak; tasarımın bir deneme, yanılma ve yeniden deneme pratiği olduğunu hatırlattı.

TasarımKültür-SanatsanatGündem
E-bülten
Art Newspaper Türkiye
Hakkımızda
Çerez Aydınlatma Metni ve Politikası
Kişisel Verilerin Korunma Politikası
Aydınlatma Metni
Açık Rıza Onay Formu
Künye
Partnerlerimiz
Satış Noktaları
Kariyer
İletişim
© The Art Newspaper