Arama
E-bülten
E-bülten
Sergiler
Fuarlar
Kültürel Miras ve Müzeler
Sanat 3.0
Sanat Ekonomisi
Sinema
Sahneden
Tasarım
Kitap
Ajanda
Dükkân
Sergiler
Fuarlar
Kültürel Miras ve Müzeler
Sanat 3.0
Sanat Ekonomisi
Sinema
Sahneden
Tasarım
Kitap
Ajanda
Dükkân
Arama
Sergiler
Değerlendirme

Temple of Love: Rick Owens’ın aşkla kurduğu karanlık mabet

Avangart moda tasarımcısı Rick Owens, moda dünyasının kalıplarını yerle bir eden estetik bir anarşist. Onun evreninde gotiğin karanlığı ile baroğun zarafeti ustalıkla iç içe geçiyor. Şimdi bu büyülü evren, Paris’teki Palais Galliera’da açılan ilk retrospektif sergisi Temple of Love ile adeta bir mabet olarak karşımızda.

Ece Şahan
5 Temmuz 2025
COLLECTION FEMMES PORTERVILLE AH24, PALAIS BOURBON, PARIS, 29 FEVRIER 2024 ©️ OWENSCORP

COLLECTION FEMMES PORTERVILLE AH24, PALAIS BOURBON, PARIS, 29 FEVRIER 2024 ©️ OWENSCORP

Temple of Love, adından da anlaşılacağı gibi aşkı merkeze alıyor. Ancak burada klasik romantizmden çok uzak, çünkü Owens için aşk yaratıcılığın ta kendisi. Paris’teki Palais Galliera’da açılan sergi, Owens’ın Los Angeles’taki ilk dönem koleksiyonlarından en güncel tasarımlarına kadar uzanan geniş bir seçkiyi içeriyor. Spiritüel ritüellere olan ilgisiyle bilinen tasarımcının yaratımları, Joris-Karl Huysmans’tan modern ve çağdaş sanata, 20. yüzyılın başlarındaki büyük Hollywood filmlerine kadar uzanan çok çeşitli referanslardan besleniyor. Serginin sanat yönetmenliğini bizzat Rick Owens üstlenmiş; Palais Galliera küratörleriyle birlikte, müzenin cephesine ve bahçesine kadar uzanan özel bir sergi rotası oluşturmuş.

HUN, LES DEUX CAFÉS EN TRAVAUX, LAS PALMAS, HOLLYWOOD 1995 ©️ MARIO DE LOPEZ

100’ü aşkın siluet, arşiv belgeleri, videolar ve özel yerleştirmelerle desteklenen bu retrospektifin küratörlüğünü Alexandre Samson ve Miren Arzalluz üstleniyor. Temple of Love, sadece Galliera’nın iç mekânlarını değil, dış cephesini ve bahçesini de kapsıyor. Müze cephesindeki heykeller, Owens’ın tasarımlarından ilhamla parıltılı kumaşlarla kaplanmış; bahçeye ise 30 beton heykel yerleştirilmiş. Bu eserlerin arasında dolaşmak, bir moda sergisinden çok kutsal bir mabedi deneyimlemek gibi. Kaliforniya’dan getirilen sarmaşıklar ve bitkilerle donatılan bahçede, Owens’ın kökenlerine doğru bir yolculuğa çıkıyorsunuz.

Serginin en kişisel alanlarından biri ise Owens’ın hayat arkadaşı ve yaratıcı yoldaşı Michèle Lamy ile Kaliforniya’daki yatak odalarının yeniden yaratıldığı bölüm. Podyumlarda kimi zaman rahatsız edici sanat performanslarına dönüşen tasarımlarının tam da sınırında duran bu alan, Owens için sınırsızlığın sembolü.

Rick Owens’ın defilelerde sergilediği aykırılık ve bedenle kurduğu ilişki çoğu zaman politik bir duruş taşıdı: Kadın bedenini güçlü, erkek bedenini ise savunmasız göstererek cinsiyet rollerine meydan okuması… Bunlar onun ölümsüzleşen imzaları olsa da, sosyal medyanın sert eleştirileriyle karşı karşıya kaldı. Son röportajlarında bu “zorlama aykırılık” iddialarına yanıt veren Owens, Temple of Love sergisinde ise o eleştirilere meydan okurcasına kişisel dünyasını sergilemekten çekinmiyor, belki de cevap veriyor.

TERRY-ANN, PARIS, 2002 ©️ RICK OWENS

Moda mı, sanat mı?

Rick Owens, moda ile sanat arasındaki sınırları silikleştiren nadir isimlerden biri. Kıyafetleri sadece giysi olmaktan çıkaran bir bakış açısına sahip. Onun için kıyafetler her zaman bir sanat eseri. “Dust” adını verdiği özel gri tonu, siyahın sonsuz katmanları ve organik formlar, onun karanlık ama büyüleyici estetik anlayışının temelini oluşturuyor. Bu görsel dil, aşkın yalnızca parlak değil; yıkıcı, dönüştürücü ve derin hallerini hissettiriyor.

Sergide Joseph Beuys, Gustave Moreau ve Steven Parrino gibi sanatçıların işleri de Owens’ın ilhamını daha iyi kavramamızı sağlıyor. Kullanılan malzemeler, Owens’ın ikonik mobilya koleksiyonlarına gönderme yaparken onun yalnızca giyilebilir ürünler değil, yaşanabilir objelerle de estetiğin sınırlarını zorladığını gösteriyor. Böylece Temple of Love, “moda” kavramını mekân ve hafızayla bütünleşen bir anlatım biçimine dönüştürüyor.

Sonuç olarak, Temple of Love sadece bir moda retrospektifi değil; bir içsel ayin, yaratıcı bir zihnin eşsiz manifestosu.

FAYE, LAS PALMAS
AVE, HOLLYWOOD, COLLECTION SLAB AH01 ©️ GINO SULLIVAN



SergilersanatRick Owens Gündem
E-bülten
Art Newspaper Türkiye
Hakkımızda
Çerez Aydınlatma Metni ve Politikası
Kişisel Verilerin Korunma Politikası
Aydınlatma Metni
Açık Rıza Onay Formu
Künye
Partnerlerimiz
Satış Noktaları
Kariyer
İletişim
© The Art Newspaper