İsrail ile İran arasındaki gerilim, Gazze'deki derinleşen insani kriz ve Ukrayna'da tırmanan savaş gibi jeopolitik gelişmeler; borsalardaki dalgalanmalar ve ABD’nin gümrük vergilerine ilişkin belirsizliklerle birleşince, koleksiyoncuları yüksek fiyatlı sanat alımlarından çekindirebilir. Ancak tüm bu tabloya rağmen, önde gelen uluslararası galeriler Art Basel’in ön izleme gününde güçlü satışlar gerçekleştirdiklerini belirtiyor.
Thaddaeus Ropac, galerisinin Georg Baselitz’in Hier jetzt hell, dort dunkel dunkel (2012) adlı yağlıboya eserini 1,8 milyon Euro’ya; James Rosenquist’in Playmate (1966) adlı tablosunu 1,8 milyon dolara Avrupalı bir kuruma; Robert Rauschenberg’in Lipstick (Spread) (1981) adlı eserini ise 1,5 milyon dolara sattığını açıkladı. Ayrıca, beş ve altı basamaklı fiyatlarla düzinelerce satış gerçekleştirdiğini belirtti.
Ropac, başarılı geçen ön izleme günü hakkında, “Dürüst olmak gerekirse, bu beklenmedik bir şeydi. İhtiyatlı bir iyimserlik içindeydik ama New York daha zorlu geçmişti,” diyerek geçen ay düzenlenen fuarlara atıfta bulunuyor. “Tüm bu jeopolitik, ekonomik ve ahlaki krizler göz önüne alındığında, satışların gerçekleşeceğini öngöremezsiniz ya da bunu kesin bir beklentiye dönüştüremezsiniz. Ancak satışlar gerçekleşti, hem de beni şaşırtacak kadar hızlı bir şekilde,” diye ekliyor.
İsviçre’deki fuara 30. kez katılan Gagosian, Georg Baselitz, Maurizio Cattelan, Rachel Feinstein, Nan Goldin, Damien Hirst, Jamian Juliano-Villani ve Ewa Juszkiewicz gibi sanatçıların eserlerini 30 bin dolardan 5 milyon dolara uzanan fiyat aralıklarında alıcılarla buluşturdu.
Galerinin kurucusu Larry Gagosian, “Tüm fiyat aralıklarında satışlar oldukça güçlüydü; görünüşe göre sanat piyasası, daha geniş uluslararası çalkantılara rağmen direnç gösteriyor,” dedi. “Sanat her zaman bir sığınak olmuştur ve bugün hem kurumlar hem de özel koleksiyoncular aktif şekilde satın alma fırsatlarını değerlendiriyor.”
David Zwirner, Ruth Asawa’nın 1955 tarihli isimsiz heykelini 9,5 milyon dolara; Gerhard Richter’in bir tablosunu 6,8 milyon dolara; ayrıca Marlene Dumas’nın iki tablo ve iki kâğıt eserini kapsayan önemli satışları gerçekleştirdi. Galeri, Dana Schutz’un iki yeni tablosunu ise sırasıyla 1,2 milyon ve 850 bin dolara sattığını duyurdu.
Picasso’ya zirve fiyat
Pace galerisi, aralarında Pablo Picasso’nun 30 milyon dolarlık fiyat biçilen Homme à la pipe assis et amour (1969) adlı eserinin de bulunduğu, fuarın en değerli parçalarından bazılarını sergiledi. Bu eser, bu yıl Art Basel’deki en pahalı parça olma potansiyeline sahip. Galeri ayrıca, 15 ila 20 milyon dolar arasında fiyatlandırdığı Joan Mitchell tablosunu da fuara getirdi. Pace’in önemli eserleri Salı günü öğleden sonra rezervdeydi; ancak galeri, mavi çipli bu yüksek değerli eserleri sunmanın hem piyasaya hem de Art Basel’e duyulan güvenin bir göstergesi olduğunu belirtti.
Galeri, Emily Kam Kngwarray’ın Anooralya-Yam Story (1994) adlı tablosunu 450.000 dolara sattı. Tate Modern, Aborijin sanatçının eserlerini Temmuz ayında sergilemeyi planlıyor. Pace Gallery, Elmgreen & Dragset’in mermer heykeli The Visitor (2025) ile Loie Hollowell’in Pressure in Blue-Purple (2025) adlı eserini sırasıyla 300.000 ve 275.000 dolara Leipzig’deki G2 Kunsthalle’ye sattı. Galeri, standındaki tüm çağdaş eserlerin satıldığını açıkladı. Galerinin başkanı ve genel müdürü Marc Glimcher, Salı öğleden sonrasına kadar yaklaşık yirmi eserin alıcı bulduğunu belirterek, “Çok yorgunum. Sosisli sandviç istiyorum,” diye espri yaptı.
Galerinin standında sergilenen çağdaş eserlerin tamamı satıldı. Emily Kam Kngwarray’ın Anooralya-Yam Story (1994) adlı tablosu 450.000 dolara alıcı buldu. Tate Modern ise Avustralyalı Aborijin sanatçının eserlerini Temmuz ayında sergileyecek. Pace Gallery, Elmgreen & Dragset’in mermer heykeli The Visitor (2025)‘ı 300.000 dolara Leipzig’deki G2 Kunsthalle’ye, Loie Hollowell’in Pressure in Blue-Purple (2025) adlı eserini ise 275.000 dolara sattı. Galerinin başkanı ve genel müdürü Marc Glimcher, Salı öğleden sonrasına kadar yaklaşık 20 eserin satıldığını belirterek, “Çok yorgunum. Sosisli sandviç istiyorum,” diye espri yaptı.
Hauser & Wirth, Mark Bradford’un iki yeni tablosu Ain’t Got Time To Worry (2025) ve Sin and Love and Fear (2025) adlı eserlerini her biri 3,5 milyon dolara sattığını açıkladı. Galeri ayrıca, George Condo’nun Streets of New York (2025) ve The Insanity of the Devil (2025) tablolarını 2,4 milyon dolara alıcı buldu. Fuardan önce gizli tutulan sürpriz bir enstalasyona da ev sahipliği yapan Hauser & Wirth, Mark Rothko’nun No.6/Sienna, Orange on Wine (1962) adlı eserinin fiyatının ise açıklanmasını istemedi.
Galeri, Jack Whitten’ın Kritiko Spiti (1974-75) adlı eserini 2 milyon dolara ve Louise Bourgeois’nın Couple (2002) adlı heykelini 1,9 milyon dolara Asya’daki bir koleksiyoncuya sattı. Hauser & Wirth’in başkanı Marc Payot, “Zor ve belirsiz zamanlarda böyle dirençli bir piyasa görmekten büyük mutluluk duyuyorum,” dedi. “Basel, dünya çapındaki sanat fuarları arasında mutlak liderliğini kanıtlamaya devam ediyor.”
New York’taki David Nolan Gallery, fuara katılımının 30. yılını kutlarken, standında 30 bin ile 70 bin dolar arasında değişen fiyatlarla güçlü satışlar gerçekleştirdi. Barry Le Va, Vian Sora, David Hartt, Albert Oehlen, Antonius Höckelmann, Georg Baselitz ve Rodolfo Abularach’ın eserleri saatler içinde satıldı. Nolan, “Basel’de sevdiğim ve yıllardır gelmeye devam etmemin nedeni, zor ve uzun süre satılması gereken işleri gösterebilme şansı bulmak. Üstelik bunu sadece bir kişi değil, daha fazlası için yapıyorsunuz; sorular soran, detayları öğrenmek isteyen bir grup insan var,” dedi. “Çok titizler.”
Satışlara sağlam başlangıç
Art Basel direktörü Vincenzo de Bellis, Salı öğleden sonra yaptığı açıklamada, fuarın şu ana kadar güçlü bir satış performansı sergilediğini belirtti: “Bu durum oldukça güven verici. Birçok kişi geldi — dürüst olmak gerekirse biraz gerginlerdi — ancak fuarın ilk anından itibaren yoğun bir satış faaliyeti yaşandı.”
De Bellis, Art Basel’in genellikle daha genç ve çağdaş galerilere ev sahipliği yapan ikinci katını ziyaret ettiğinde, bazı satıcıların geçen yıla kıyasla ortalamanın daha iyi olduğunu aktardığını söyledi. “Bu, ikinci katta önceki yıllara göre çok daha fazla kişinin bulunduğunun göstergesi,” dedi. “Bunun özel bir durum olduğunu düşünüyorum çünkü bu galerilerin hedeflediği fiyat aralığında alıcı sayısı artıyor.” Ayrıca De Bellis, özellikle birincil piyasa satışlarında olmak üzere, sektör genelinde fiyatların bir miktar gerilediğini gözlemlediğini de ekledi.
Karma Galeri, Matthew Wong'un The Smoke (2017) adlı tablosunu 1,2 milyon dolara; Peter Bradley'in Blue Moon (2022) adlı eserini 175.000 dolara; Andrew Cranston'ın yeni eseri A Sicilian Snake (2025)‘i 250.000 dolara; Norman Zammitt'in One (1973) adlı eserini 100.000 dolara ve Jonas Wood'un iki yeni kâğıt eserini sırasıyla 175.000 ve 55.000 dolara sattı. Edel Assanti galerisi, Lonnie Holley'in Premiere ve Unlimited bölümlerinde yer alan solo standını 15.000 ile 200.000 dolar arasında değişen fiyatlarla sattı. Perrotin, sanatçıları Mr., Genesis Belanger ve Izumi Kato'nun eserlerini 30.000 ile 250.000 dolar arasında değişen fiyatlarla sattığını açıkladı.
Ön gösterimden önce, galeri yemeklerinde ve sergi açılışlarında bu yıl Basel’e ne kadar Amerikalı koleksiyoncunun katılacağı sıkça tartışıldı. Salı günü bazı galericiler, ABD’den bu yıl katılmayan önemli koleksiyonerlerin isimlerini paylaştı. Art Basel’in Paris ve Basel fuarları arasında rekabet yaşayabileceği düşüncesi sıkça dile getirilse de, fuardaki birçok galerici bundan endişe duymuyordu.
Marc Payot, “Aradaki en büyük fark, Paris’te şehrin dikkatinizi dağıtması ve insanların Paris’e Paris için gitmesi,” diyor. “Basel’de ise amaç fuar; yani en azından bu açıdan bakıldığında, burası gerçekten bir rekabet değil.”
En büyük altı satış
- 13-17 milyon dolar
David Hockney, Mid November Tunnel (2006)
Annely Juda - 9,5 milyon dolar
Ruth Asawa, İsimsiz (yaklaşık 1955)
David Zwirner - 6,8 milyon dolar
Gerhard Richter tablosu
David Zwirner
=4. 3,5 milyon dolar
Mark Bradford, Ain’t Got Time to Worry (2025)
Hauser & Wirth
=4. 3,5 milyon dolar
Mark Bradford, Sin and Love and Fear (2025)
Hauser & Wirth
=4. 3,5 milyon dolar
Keith Haring, İsimsiz (1983)
Gladstone