Arama
E-bülten
E-bülten
Sergiler
Fuarlar
Kültürel Miras ve Müzeler
Sanat 3.0
Sanat Ekonomisi
Sinema
Sahneden
Tasarım
Kitap
Ajanda
Dükkân
Sergiler
Fuarlar
Kültürel Miras ve Müzeler
Sanat 3.0
Sanat Ekonomisi
Sinema
Sahneden
Tasarım
Kitap
Ajanda
Dükkân
Arama
Sergiler
Haber

Hypertopographics: Burtynsky ve Avcıoğlu’ndan Yapay Zekâ ve Fotoğrafın Kesişiminde Bir Sergi / TANT Özel

Burtynsky ve Avcıoğlu, yapay zekâ ile fotoğrafın sınırlarını zorlayan Hypertopographics sergisiyle sanatın geleceğine ışık tutuyor.

The Art Newspaper Türkiye
20 Temmuz 2025
Edward Burtynsky & Alkan Avcıoğlu, Hypertopographics #9, 2025. 

(1/1) pigment baskı, arka yüzü imzalı. Sanatçının izniyle (Eser yapım aşamasında)

Edward Burtynsky & Alkan Avcıoğlu, Hypertopographics #9, 2025.

(1/1) pigment baskı, arka yüzü imzalı. Sanatçının izniyle (Eser yapım aşamasında)

İnsan etkisinin ölçüsüzce büyüdüğü bir dünyada yeni bir görsel dil

Dünyaca ünlü fotoğraf sanatçısı Edward Burtynsky ile yapay zekâ temelli üretimleriyle dikkat çeken sanatçı Alkan Avcıoğlu, Hypertopographics başlıklı sergi için bir araya geliyor. 3 Eylül 2025’te New York’ta yer alan Heft Gallery’de sanatseverlerle buluşacak olan sergide on adet, yeni ve büyük ölçekli çalışma yer alıyor. Bu işbirliği, geleneksel fotoğrafla yapay zekâ destekli yeni nesil görsel üretim yöntemleri arasında güçlü bir bağ kurmayı hedefliyor.

Sergideki eserler, insan etkisinin ölçüsüzce büyüdüğü bir dünyada yeni bir görsel dil yaratmayı amaçlıyor. 1970’lerdeki “New Topographics” hareketine gönderme yapan Hypertopographics, günümüzün endüstriyel, teknolojik ve ekolojik karmaşasını katmanlı bakış açılarıyla araştırıyor ve çağdaş sanat tarihinde fotoğraf ve yapay zekâ arasındaki ilk öncü ortaklıklardan biri olma niteliği taşıyor.

Geleneksel ile yeni nesil görsel üretim teknikleri arasında kurulan köprü

Heft Gallery’nin kurucusu ve direktörü Adam Berninger’in girişimiyle hayata geçirilen bu ortaklık, Burtynsky’nin kırk yılı aşkın süredir insan faaliyetlerinin doğa üzerindeki etkisini belgeleyen fotoğraf pratiğini, Avcıoğlu’nun yapay zekâyla şekillenen anlatı dünyasıyla buluşturuyor. Her iki sanatçının da ölçek, sistemler ve insanla ilişkiler üzerine geliştirdiği sorgulayıcı yaklaşım, Hypertopographics’i teknik bir iş birliğinden öte, ortak bir vizyonun sanatsal ifadesine dönüştürüyor ve geleneksel ile yeni nesil görsel üretim teknikleri arasında güçlü bir köprü kuruyor.

Edward Burtynsky sergiye dair, “Kariyerim boyunca, dünyayı görme ve temsil etme biçimimizde dönüşüm yaratan araç ve teknolojileri benimsedim, büyük formatlı filmden dijital çekime, drone fotoğrafçılığından fotogrametriye ve artırılmış gerçekliğe kadar. Yapay zekâ da görsel üretimde bir başka güçlü kırılma noktası ve artık geri döndürülemeyecek bir gelişme. “Kendimi teknolojik pragmatist olarak tanımlıyorum. Bu nedenle de, yeni mecrayı derinlemesine anlayıp, bizi nereye taşıyacağını ve sürekli gelişen görsel dile nasıl katkı sağlayacağını kavramanın hayati önem taşıdığına inanıyorum,” açıklamasında bulundu.

Avcıoğlu ise sürece dair, “Burtynsky her zaman sadece vizyonuyla değil, imajlarını tanımlayan biçimsel hassasiyetiyle de zamanının ötesinde oldu. Dijital imgeleme tekniklerini erken dönemde benimsemesi, büyük ölçekli fotoğrafın sınırlarını yeniden çizdi ve görsel kültürde yeni bir dönemin kapılarını araladı,” diyor. “Yapay zekâ ve dijital araçlarla görsel üretimi sınırlarına kadar zorladık. “İnsanlığın üretim gücünün algımızı sürekli zorladığı, görsel karmaşanın bunaltıcı boyutlara ulaştığı bir çağda, bu yoğun gerçekliğe karşı ortak bir bilinç geliştirdik. Bu süreç, dünyanın geleneksel algı sınırlarını aşan doğasına yanıt veren sanatsal ifadenin evrimini gözler önüne seriyor.”

SergilersanatNew YorkGündem
E-bülten
Art Newspaper Türkiye
Hakkımızda
Çerez Aydınlatma Metni ve Politikası
Kişisel Verilerin Korunma Politikası
Aydınlatma Metni
Açık Rıza Onay Formu
Künye
Partnerlerimiz
Satış Noktaları
Kariyer
İletişim
© The Art Newspaper