PİLOT Galeri, bu yıl 16-22 Haziran tarihleri arasında 30.’su düzenlenen Liste Art Fair Basel’e Zeren Göktan ve Gözde Mimiko Türkkan’ın çalışmalarıyla katılıyor. Her iki sanatçı da toplumsal cinsiyet temelli şiddet, hafıza ve toplumsal yapılar üzerine odaklanan üretimleriyle fuarda yer alacak.
Zeren Göktan’ın “Sayaç” başlıklı yerleştirmesi, Türkiye’de erkek şiddeti sonucu yaşamını yitiren kadınlara odaklanıyor. İki bölümden oluşan çalışmanın bir parçası, her gün güncellenen www.anitsayac.com web sitesine yönlendiren bir dijital arşiv. Diğer parçası ise boncuklardan dokunmuş kefenlerden oluşuyor. Antik Mısır mitolojisinde ölüm sonrası yaşamla ilişkilendirilen bu nesneler, sanatçının tasarımıyla, Ümraniye T Tipi Cezaevi’nde erkek mahkûmlar tarafından dokunmuş. Her kefenin içine işlenen QR kodlar, fiziksel objeyle dijital bellek arasında bir bağlantı kuruyor. Boncuklarla oluşturulan motifler, geleneksel aşk temsillerine referans verirken, bu temsillerin toplumsal şiddet bağlamında yeniden okunmasını mümkün kılıyor.

Gözde Mimiko Türkkan, Fight Like a Girl Performance Documentation, 2022
PİLOT
Gözde Mimiko Türkkan’ın “Hug Me Harder, Choke Me Tender” adlı performansı, toplumsal cinsiyet, beden, şiddet ve mahremiyet ilişkilerini araştırıyor. Sanatçı, geleneksel yorgan kumaşıyla kaplı, gerçeğe yakın bir MMA (karma dövüş sanatları) kuklasıyla gerçekleştirdiği performansta, sarılma ve boğma gibi fiziksel temaslar üzerinden güç ilişkilerini ele alıyor. Performans, şefkat ve şiddet, rıza ve zorlama gibi kavramlar arasındaki geçişkenliği görünür kılıyor. Çalışma, ev içi mahremiyet ile mücadele sporlarının görsel dili arasında kurduğu ilişkiyle, kişisel deneyim ile toplumsal yapılar arasındaki kesişimlere işaret ediyor.