Arama
E-bülten
E-bülten
Sergiler
Fuarlar
Kültürel Miras ve Müzeler
Sanat 3.0
Sanat Ekonomisi
Sinema
Sahneden
Tasarım
Kitap
Ajanda
Dükkân
Sergiler
Fuarlar
Kültürel Miras ve Müzeler
Sanat 3.0
Sanat Ekonomisi
Sinema
Sahneden
Tasarım
Kitap
Ajanda
Dükkân
Arama
Sanat Ekonomisi
Haber

Warhol’un Marilyn’i 200 Milyon Dolar, Rembrandt’ın Orijinali 20 Milyon Dolar: Gerçekten Haklı Bir Fark mı?

200 milyon dolara satılan Warhol baskısı, hem çalıntı bir fotoğrafa hem de kurşun izlerine sahip — peki bu, Rembrandt’tan 10 kat daha değerli olmasını haklı çıkarır mı?

The Art Newspaper Türkiye
11 Nisan 2025
Sage Blue Marilyn, Andy Warhol (Sol) 
Christie's izniyle 

Rembrandt Van Rijn, Self-portrait, wearing a ruff and black hat. ( 1632). (Sağ)   Sotheby's izniyle

Sage Blue Marilyn, Andy Warhol (Sol)
Christie's izniyle

Rembrandt Van Rijn, Self-portrait, wearing a ruff and black hat. ( 1632). (Sağ) Sotheby's izniyle

Instagram'da sanat üzerine içerik üreten mckay_williamson isimli kullanıcı, ilginç bir soruyu gündeme getirdi. Andy Warhol'un 200 milyon dolarlık baskı çalışması neden Rembrandt'ın usta teknikle ürettiği otoportresinden 10 kat daha değerli?

Rembrandt hem tarihsel olarak daha eski hem de eserleri daha nadir bulunuyor. Üstelik teknik açıdan büyük bir ustalık sergiliyor. Özellikle “chiaroscuro” (ışık ve gölgeyi birlikte kullanarak derinlik yaratma) konusunda usta kabul ediliyor. Bu zor teknik, esere psikolojik bir derinlik katma konusunda oldukça önemli. Rembrandt bu teknikle yaklaşık 300 eser üretti; bunların 60’ı portre çalışmasıydı.

Warhol ise “silkscreen printing” (serigrafi baskı) tekniğini kullandı. Bu yöntem, şablon kesimi ve boya sıçratılmasıyla yapılan, seri üretime uygun bir tekniktir. Warhol bu yöntemle yaklaşık 19.000 eser üretti—bunların yüzlercesi Marilyn Monroe portreleriydi. Üstelik bu portrelerde kullandığı görsel, Jean Corman tarafından çekilmiş orijinal bir fotoğraftı ve Warhol bu fotoğrafı izinsiz olarak kullandı.

1964 yılında Warhol, beş adet Marilyn baskısı üretti ve bunları stüdyosunda sakladı. O dönem bir performans sanatçısı olan arkadaşı Dorothy Podber stüdyosunu ziyaret ettiğinde Warhol’dan “fotoğraf çekmek” için izin istedi. İngilizce’de “shoot” kelimesi hem “çekmek” hem de “ateş etmek” anlamına geldiği için Warhol, Podber’in gerçekten sadece fotoğraf çekmek istediğini düşündü ve izin verdi. Ancak Podber cebinden bir tabanca çıkararak baskılara ateş etti. Bu olay, söz konusu eserleri daha da ünlü hâle getirdi. 200 milyon dolara satılan Marilyn baskısı da, işte bu meşhur serigrafilerden biriydi.

Sanat EkonomisiSanatçıPop Art Gündem
E-bülten
Art Newspaper Türkiye
Hakkımızda
Çerez Aydınlatma Metni ve Politikası
Kişisel Verilerin Korunma Politikası
Aydınlatma Metni
Açık Rıza Onay Formu
Künye
Partnerlerimiz
Satış Noktaları
Kariyer
İletişim
© The Art Newspaper