Arama
E-bülten
E-bülten
Sergiler
Fuarlar
Kültürel Miras ve Müzeler
Sanat 3.0
Sanat Ekonomisi
Sinema
Sahneden
Tasarım
Kitap
Ajanda
Dükkân
Sergiler
Fuarlar
Kültürel Miras ve Müzeler
Sanat 3.0
Sanat Ekonomisi
Sinema
Sahneden
Tasarım
Kitap
Ajanda
Dükkân
Arama
Fuarlar
Haber

Frieze New York 2025’in VIP Gününden Öne Çıkanlar

Asya’dan gelen yoğun ilgi ve genç sanatçıların küçük eserlerine ayrılan stantlar, ekonomik zorluklara rağmen fuara güçlü bir başlangıç yaptırdı.

Shanti Escalante-De Mattei
8 Mayıs 2025
Fotoğraf: Steven Molina Contreras

Fotoğraf: Steven Molina Contreras

Geçtiğimiz hafta boyunca New York'u kaplayan yağmur, Çarşamba sabahı Frieze New York'un VIP açılışı için tam zamanında dinmişti. Baharlık giysiler içindeki katılımcılar ana katlara çıkmadan önce girişi ve yürüyen merdivenleri tıkadı. Çoğu galericinin aklındaki soru, satın alma havasında olup olmayacaklarıydı.

Frieze'in Amerika Kıtası'ndaki fuarlarının direktörü Christine Messineo, “Frieze Los Angeles'ın çok iyi geçtiğini biliyoruz ve bu da yılın başında sanat piyasasının gücünün bir göstergesiydi,” diyor. Ancak Şubat ayından bu yana çok şey oldu.

Başkan Donald Trump 2 Nisan'da gümrük tarifelerini açıkladığında borsa, Covid-19'un en zor ve karanlık günlerini aratmayacak bir düşüş yaşadı. Tarife planlarının geri çekilmesiyle birlikte pazar toparlanmaya başladı. Ancak Trump'ın ikinci döneminde istikrarsızlık olağan hale geldi. Dolayısıyla galericiler ne bekleyeceklerinden emin değiller.

Ancak Messineo, Frieze New York'un kentin pek çok sanat kurumu ve seçkin koleksiyonerler grubuyla olan bağlantılarından yararlandığını sözlerine ekliyor. “Bu şehrin ve bu fuarın gücü, şehrin dört bir yanında devam eden kurumsal sergilerin burada temsil edilen işlerle ne kadar bağlantılı olduğu,” diyor. “Şehirdeki her müzenin müdürü bugün burada.”

Fuardaki ilk satışların çoğu, kısmen galericilerin kurumsal yapılarla olan güçlü bağlantılarından kaynaklandı. James Cohan Galeri, Tuan Andrew Nguyen'e ayırdığı solo standındaki iki eseri kurumlara sattı. Bomba metalinden yapılmış büyük bir mobil olan “Outburst” (2025) 185 000 dolara koleksiyoner Grażyna Kulczyk tarafından kurulan İsviçre müzesi Muzeum Susch'a satılırken, top mermilerinin dövülmüş pirinçlerinden yapılmış “Scars” (2025) 125 000 dolara adı açıklanmayan bir ABD müzesine gitti.

James Cohan'ın kıdemli direktörlerinden Paula Naughton, “Piyasadaki bu dalgalanmanın ortasında, bir solo sergi düzenlediğimizde çok başarılı olduk,” diyor.

Bu arada Hauser & Wirth, şehirde büyük kurumsal sergiler açan sanatçıların eserlerini sattı. Şu anda Guggenheim Müzesi'nde kişisel sergisi bulunan Rashid Johnson'ın “The Jungle” (2025) adlı resmi ve bu ayın sonunda Metropolitan Sanat Müzesi'nde sergilenecek olan Lorna Simpson'ın "Vista" (2025) adlı eseri satıldı. Galeri net fiyatları açıklamazken, ön gösterim gününde stantta satılan eserler 20 000 ila 1,2 milyon dolar arasında değişiklik gösterdi. Fuarın 12 yaşından küçük galerilere yönelik Focus sektöründe yer alan Seul merkezli G Gallery, Yehwan Song'un 22 000 dolar fiyat biçilen "Internet Barnacles" adlı eserini Tayvan'daki Heredium Müzesi'ne sattı. Sanatçının şu anda Brooklyn'deki Pioneer Works'te bir solo sergisi bulunuyor.

Fuarın ilk birkaç saati içinde Perrotin galerisi, Paris'teki Notre-Dame katedrali için yeni vitray pencereler tasarlamak üzere kısa bir süre önce görevlendirilen Claire Tabouret'nin solo resim standını sattı. Tabouret'nin Frieze'deki eserleri 65 000 ila 200 000 dolar arasında fiyatlandırıldı. Kurimanzutto, WangShui'nin Osmotic “Burst” (2024) adlı eserini Dallas Sanat Müzesi'ne teslim etti.

Adının açıklanmaması kaydıyla dürüstçe konuşan bir satıcının belirttiği üzere, “Her şeyin satıldığı eski günlerdeki gibi değil artık işler. Belki de kurumların bu yıl bu kadar güçlü bir şekilde ortaya çıkmasının nedeni budur - iş almak için bir şansları var. Ve bütçeleri bir süre önce onaylandı.”

Daha az yabancı koleksiyoncu

Bu yıl satışlar biraz daha yavaş seyrettiyse, bunun nedeni birçok yabancı koleksiyoncunun ABD'deki siyasi durum nedeniyle uzak durmayı tercih etmesi olabilir. “Hans Ulrich Obrist bile burada değil! Bariz olanlar bile!” diyor Avusturyalı satıcı Thaddaeus Ropac Avrupalı koleksiyoncular için. “Buraya gelmemek, Avrupa'da bir duruş haline geldi.”

Ropac'ın galerisi, Ulrich olmadan da iyi iş çıkardı. Liza Lou'nun “Zeugma” (2024) tablosunu 225 000 dolara, David Salle'nin "Bow Tie" (2024) tablosunu da 130.000 dolara ABD'li koleksiyonculara sattı.

Kolombiya ve Fransa'da mekanları bulunan Mor Charpentier'in kurucu ortağı Philippe Charpentier, bu yıl New York'taki bahar fuarlarından uzak duranların sadece Avrupalı koleksiyoncular olmadığını söylüyor. “Kanadalılar ve Latin Amerikalılar da öyle. Mevcut durum... onlar için cazip değil,” diyen Charpentier, Trump'ın Kanada'nın egemenliğine yönelik son saldırılarına ve başkanın birçok Latin Amerika ülkesiyle uzun süredir gergin olan ilişkilerine atıfta bulunuyor.

Ancak Asyalı koleksiyoncular da bu fırsatı kaçırmadı. Örneğin Karma Galeri, Reggie Burrows Hodges'ın küçük ölçekli akrilik tablosu Hakemler'i sattı: "To The House" (2021) adlı eserini 175 000 dolara ve Alan Saret'in "Magnetic Storm" (1984) adlı tel heykelini 150 000 dolara özel bir müze kurmakta olan adı açıklanmayan Çinli bir koleksiyoncuya sattı.

ABD dışından gelen yeni galeriler, Frieze'i genç sanatçıları için bir başlangıç fırsatı olarak kullanıyor ve yanlarında daha küçük, daha erişilebilir fiyatlı eserler getirmeyi ihmal etmiyorlar. Paris merkezli Galerie Sultana, standında sergilediği Jean Claracq'ın küçültülmüş ölçekli ve detaylı resimlerinin her birini 20 000 ila 30 000 arasında değişen fiyatlara sattı. Ayrıca Jesse Darling'in her biri 10.000 euro (11 330 dolar) fiyatındaki iki eserine alıcı buldu.

Sultana'nın Asya satış ve iş geliştirme direktörü Kate Park, "Koleksiyoner tabanınızı çeşitlendirmeniz gerekiyor ve biz de Claracq'ın ABD'deki varlığını arttırmak istiyorduk. Bunu yapabileceğimiz yer burası.”

Mor Charpentier, Fransız sanatçı Malo Chapuy'un 12 000 ila 22 000 euro (13 600 ila 25 000 dolar) arasında değişen küçük ölçekli eserlerinden oluşan solo stantındaki eserlerin tamamını sattı. Chapuy'un eserleri, ilk bakışta tarihi portreler ya da dini sahneler gibi görünen tabloların içine gaz maskeleri, elektrikli yel değirmenleri ve uzaylı gemileri yerleştirerek Ortaçağ tabloları tarzında işlenmiş alternatif bir tarih kurguluyor. Bu arada, Lizbon merkezli galeri Madragoa, Rodrigo Hernández'in meyve yarasalarını resmettiği küçük tablolarının solo sunumuyla başarı elde etti. Fiyatları 6 500 ila 11000 dolar arasında değişen üç eser, fuarın açılış saatlerinde standın duvarlarından uçup gitti.

Ancak, Marc Jacobs'un sözleriyle, bazen “daha fazlası daha fazladır”. Fuarın ana katında Gagosian, Jeff Koons'un yüzünü buruşturan süper kahraman Incredible Hulk'un sahte şişme bronz ve karışık medya heykellerinden oluşan bir üçlü sergiliyor. Müzik aletleriyle donatılmış olan bu heykeller yeşil ve gürültülü - hatta fuar açılmadan önce eserlerin içine yerleştirilmiş enstrümanlar “çalındı”. Bu heykellerden biri olan "Hulk" (Tubas) (2004-18), söylendiğine göre 3 milyon dolardan fazla bir fiyata satılarak fuarın ön gösterim gününün en büyük satışı oldu.

VIP Günü satışları

White Cube, Tracey Emin'in bir tablosunu 1,2 milyon £'a (1 milyon $) sattı.

Karma, Gertrude Abercrombie'nin bir tablosunu 350.000$'a ve Richard Mayhew'in bir yağlı boya tablosunu 350.000$'a sattı.

Pace, 165.000 ila 425.000 $ arasında fiyatlandırılan altı Adam Pendleton eseri sattı.

Nara Roesler, Tomie Ohtake'nin bir yağlıboya tablosunu 350.000$'a sattı.

Mendes Wood DM, Kishio Suga'nın sekiz parçalı enstalasyonu Sliced Stones'u (2018) 200.000 ila 300.000 $ aralığında bir fiyatla sattı.

Tina Kim Gallery, Lee ShinJa'nın bir eserini 200.000$'a ve PACITA ABAD'ın bir tekstil eserini 150.000$'a sattı.

Gallery Hyundai, Moon Kyungwon'un 50.000$ ile 200.000$ arasında fiyatlandırılan çeşitli eserlerini sattı.

303 galeri Rob Pruitt'in bir tablosunu 175.000$'a sattı.

Goodman Gallery, Carrie Mae Weems'in Avrupa'daki bir kuruma vaat edilen bir eserini 100,000$'a sattı.

FuarlarFrieze New York FriezeGündem
E-bülten
Art Newspaper Türkiye
Hakkımızda
Çerez Aydınlatma Metni ve Politikası
Kişisel Verilerin Korunma Politikası
Aydınlatma Metni
Açık Rıza Onay Formu
Künye
Partnerlerimiz
Satış Noktaları
Kariyer
İletişim
© The Art Newspaper